2013. március 09. szombat, 19:48
Wagner Tamás
|
2013. március 10 - 16 |
|
"Színkenyér" *
|
Mózes harmadik könyve. A címszó jelentése: … és szólott. Így nevezik a könyvet, ezen kívül Leviticiusnak (a papok könyvének), sőt tartalma alapján a tisztaságok könyvének is. Mivel a gyerekek tiszták, ezért sok helyen a Biblia ismertetését ezzel a könyvvel kezdik. Milyen tisztaságokról van szó? Az imák elődjéről, az áldozatokról, az ehető illetve tiszta állatokról, a családi élet tisztaságáról és a fizikai tisztaságok, illetve fertőző betegségekről, ami az elmondottak ellentéte.
Közben beszélünk jótékonyságról és szociális kérdésekről. A könyv első szidrái a kohénok által bemutatott áldozatokról szól. Maimonidesz leírt egy elképzelt beszélgetést az Ö…való és Mózes között. Eszerint tudomásul veszik, hogy az áldozás egyidős az emberrel. Betiltani ezért nem érdemes, de korlátozni kell helyét, kizárni az addig szokásos emberáldozatot, és meghatározni azon tiszta állatokat, amelyek áldozatra alkalmasak. Ilyen a juhfélék (bárány, birka, kecske), a tulokfélék (szarvasmarha, őz), a madarak közül a galamb, gerlice, tehát olyan állatok, amelyek másokat nem üldöznek, de őket a ragadozók igen. Csak a mesében fordul elő, hogy a bárány üldözi a farkast, a fordítottja azonban gyakori. Égő áldozatnak, hibátlan hímet lehetett áldozni. Hála-békeáldozatnak szintén hibátlan, de nőstény is lehetett. A hibátlanság általános követelmény volt. Kevéssé módosabb ember madarat vagy éppen lisztáldozatot mutatott be. A lisztet olajjal keverték, sót tettek hozzá, mert az tartós, így a szövetség jele. A keleti népeknél a barátság szimbólumának tekintették. Manapság asztalainknál a megkezdett kenyeret most is sóba mártjuk. A só és a kovásztalan, amely nem romlik, szemben a mézzel és a kovászossal. Ez utóbbiakat kerülték a Szentélyben. Ha az ide tartozó prófétai részeket olvassuk, úgy tűnik, ők ellenezték az áldozást. Így nem igaz. Csak nem akarták, hogy a szertartás mészárlássá degradálódjon. Ahogy az ima áhítat nélkül olyan, mint a test lélek nélkül, úgy az áldozat például a vétek áldozat, megbánás nélkül semmit nem ér. Ne gondolja azt egy gazdag ember, hogy tehet bármi gazságot, aztán áldoz mondjuk száz állatot és így a dolog el van intézve.
E tévedés ellen emelték fel a hangjukat a próféták. Az áldozást ima is kísérte, a leviták kórusa a grádicsokon zsoltárokat zengtek, nagyzenekari kísérettel. Számos zsoltár a lámnácéách szóval kezdődik, ami ajánlás a karmesternek. Két oltárt helyeztek el. Egyiket az udvarban, rézzel borítva, amely soha el nem égett. Bár ezen hajtották végre az áldozást. A benti arany oltáron a fűszerek keverékét füstölték el, kellemes illatú az Ö…valónak. Elmondottuk, hogy az Ö…való korlátozta, mit lehet áldozni és a helyet is. A pusztában a pusztai Hajlék volt a színtere. A jeruzsálemi templom felépítése előtt voltak ideiglenes megjelölt helyek. Például: Siló. A salamoni szentély felépítése után máshol áldozni nem lehetett, i.u. 70-ben a Szentély elpusztult, azóta nincs és nem is lehet a Messiás eljöveteléig áldozat bemutatás. Az imák léptek a helyébe.
Deutsch Gábor
Forrás: www.or-zse.hu
|
|
Módosítás: ( 2013. március 16. szombat, 20:48 )
|
2013. március 02. szombat, 21:11
Wagner Tamás
-
2013. március 3 - 9
|
A Tóra Koronája /Lengyelország/
|
Ezen a héten a Vájákhél (jelentése: és egybe gyűjötte) és a Pkudéj (jelentése: elszámolás) hetiszakaszokat olvassák fel templomainkban. Ennek oka az, hogy 54 szidra (hetiszakasz) van, így osztották fel a Tórát. Jusson minden hétre olvasni való akkor is, ha szökőévet írunk, mivel ekkor négy héttel - négy szombattal - többet kell számolni. A hét szombatján nem a szokásos hetiszakaszt, hanem az ünnepekhez aktualizált Tóra részt recitáljuk. Így előfordul, hogy két, rokon témájú szidrát összevonva olvasunk.
Egybegyűjtötte Mózes népét és meghagyta, hogy még az építkezések alatt is ügyeljenek a szombat szentségére. Eután vázolta a feladatokat, melyeknek lényege a pusztai hajlék, a szent sátor megépítése. "És munkába fogott Becálél és Okoliáb és minden bölcs szívű férfiú" és - tegyük hozzá - minden fonáshoz értő bölcs szívű asszony. A nép ajándékából összegyűjtött értékes anyagokból megkezdték a nagy építkezést. Amikor befejezték a munkát, Mózes meggyőződött róla, hogy mindent úgy végeztek el, ahogy azt az Örökkévaló elrendelte. Ekkor Mózes megáldotta a kezük munkájával alkotó embert: "Legyen velünk Istenünk jóakarata, tegye maradandóvá munkánk gyümölcsét."
Ezután maga mellé vette Áron fiát, Iftámárt és elszámolást végeztek, pontosan feltüntetve, milyen anyagból, mennyit használtak fel. A gondos gazda nem csinált titkot, az utolsó fillérig számot adott minden költségről. Tanulság: nekünk is így kell cselekedni és akkor senki sem fogja kétségbe vonni kezünk tisztaságát.
Deutsch Gábor
Forrás: www.or-zse.hu
|
|
Módosítás: ( 2013. március 09. szombat, 19:51 )
2013. február 10. vasárnap, 11:15
Wagner Tamás
2013. február 10 - 16
Miskán, a pusztai Szentély
|
|
Ezen a héten a Trumá hetiszakaszát olvassák a zsinagógában. Jelentése: adomány. Ez lehetett arany, ezüst, réz, finom bőrök, szövetek. A jó szívvel hozott adományból építették fel a Hajlékot, a Pusztai Szentélyt, az isteni jelenlét látható jelképét. Kifejeződést annak a tudatnak, hogy az Örökkévaló nyája között van, ott lakozik. Egy következetes út újabb állomásához érkeztünk. Izrael fiai megkapták a szabadságot. Kaptak a fizikai léthez szükséges vizet hűs forrásokból, ételként pedig mannát. Ruhájuk velük nőtt, soha el nem rongyolódott, sarujuk el nem kopott. Ezután következtek a törvények, hogy a szabadság ne legyen parttalan. Azután az állami közigazgatás kiépítése következett. Majd a szellemiséget, erkölcsiséget kifejező Miskán ( Sátor) építésére kapott a nép utasítást. A szidra részletesen leírja a Sátor méreteit, berendezési tárgyait. Ezek közül kiemeljük az örök fényt biztosító menórát és a mindennapi kenyeret szimbolizáló szinkenyér asztalát. megtudjuk a hetiszakaszból, hogy az írott Tan mellett szóbeli Tan is létezik, amelyet közöltek Mózessel a hegyen: "Egészen úgy, amint én megmutatom neked a hajlék mintáját és minden felszerelésének mintáját, akként készítsétek." A szóbeli magyarázatokra utaló mondat többször is elhangzik a szidrában, jelezve, hogy létezik a szóbeli Tan az írott mellett. Ezt később hosszú vita után bölcseink lejegyezték és a jegyzetekből született meg a Talmud.
Deutsch Gábor
Forrás: www.or-zse.hu
Módosítás: ( 2013. február 17. vasárnap, 11:46 )
2013. február 17. vasárnap, 11:42
Wagner Tamás
2013. február 17 - 23
Ezen a héten a Tecáve szakaszt olvassák fel, a megfelelő, hagyományos dallammal. Mózes második könyve huszonhetedik fejezet 30. versétől a 30. fejezet 11. verséig. Itt szó esik az örökmécsesről, melynek estétől reggelig kellett világítania, hogy éjjel és nappal világosság legyen a Szentélyben. Érdekes módon, Mózes neve nem hangzik el ezen e héten.
Főpapi öltözék, egy középkori kódex szerint
|
Ennek oka az, hogy amikor az aranyborjú bűne miatt engesztelésért könyörgött Mózes, azt kérte az Örökkévalótól, hogy ha nem teljesíti a kérését, hagyja ki az ő nevét a Könyvéből. Az Örökkévaló megbocsátott, de Mózes kívánsága mégsem volt következmény nélküli. Egy szombaton nem hangozhat el a neve a zsinagógákban.
A heti szakaszban a legfontosabb téma a papi öltözék ismertetése. Pontosan meghatározott ruhadarabokat öltöttek fel a papok, sem több, sem kevesebb nem lehetett rajtuk. Fejükön fejfedő volt. Innen ered az a rabbinikus szabály, amely kötelezővé teszi a fej befedését.
A hét elejére ( február 19 ) esik Ádár hó hetedike, Mózes születésének és halálának napja. "Nem támadt Izraelben több olyan próféta, mint Mózes". Öröm és gyász is ez a nap. Gyász, hiszen az ismeretlenségbe távozott nagy tanítómesterünk, de öröm is, hiszen azon a napon született Ő, és hozta le a két kőtáblát. Pásztora volt népének, és neki köszönhetjük a Tórát. Számunkra azért is nevezetes e nap, mert a magyarországi zsidóság büszkeségének, Eisik Taubnak, a nagykállói rabbinak, az igaz embernek (cadik) ekkor van a halálozási évfordulója. Zarándokok jönnek ilyenkor a világ minden tájáról.
A hét szombatja a második a nevezetes szombatok közül, Sábát Záchor, az emlékezés szombatja. Ez mindíg a purimot megelőző hétre esik. Emlékezni kell az Amálékok cselekedetére, akik megtámadták Izrael gyermekeit amikor kivonultak Egyiptomból és a lemaradók, a gyermekek és aggastyánok közül szedték áldozataikat. Az aktualitást az adja, hogy Hámán a purimi történet negatív főszereplője Amalék leszármazott volt.
Deutsch Gábor
Forrás: www.or-zse.hu
|
|
|
Módosítás: ( 2013. február 23. szombat, 23:53 )
2013. február 03. vasárnap, 13:05
Wagner Tamás
2013. február 3 - 9
Ezen a héten a Mispátim hetiszakaszát, szidráját olvassák a zsinagógában. Jelentése: "törvények". Ezúttal azonban az "ítéletek" értelmezését előnyösebb használni. A 10 ige alapján megalkották a törvények egész sorát. A szidra példaértékű ítéletekkel mutatja be a törvények gyakorlati alkalmazását. Jellemző, hogy a szolgák ügyeivel, sorsával kezdődik a törvények ismertetése. Bizonyítva, a Tóra szociális érzékenységét, amely az egész hetiszakaszt áthatja. Sokan mondják, hogy mindez Hammurabi rendeleteinek mása. Ez nincs így, még akkor sem, ha a mezopotámiai uralkodó (i.e. 1945-1902), aki Ábrahám kortársa volt, rendkívül jelentős törvénykönyvet alkotott. Mezopotámiai őslakók a sumérok voltak, akik minden más nép előtt építettek téglaházat. Szigorú törzsi szervezeteket létesítettek és városállamokba tömörültek. Tőlük származik a kör beosztása 360 fokra, az óra 60 percre, a perc 60 másodpercre. A nagy különbség Hammurabi kódexe és Mózes törvényei között, a humanizmus, az emberszeretet. A rabszolga náluk csak áru volt, aki nem távozhatott tulajdonosától, a rabszolga elrejtése halálos bűnnek számított. Mózesnél a rabszolgaság a hetedik évben megszűnt, és a kegyetlen rabszolgatartótól megszököttet menteni kötelessége volt minden törvénytisztelőnek. Érdemes lenne pontról pontra haladva a külömbségeket számbavenni. Módunk csak annyi, hogy a lényegre mutassunk rá, amely az emberiesség és szentség kérdésében eltérő a két felfogásban.
Még egy jellegzetessége van a hetiszakasznak, a négy nevezetes szombat közül az elsőt a Sekálimot ekkor tartjuk. Két Tórából olvasunk. Az elsőből a szidra szövegét, a másodikból a félpénzről és az ezüst sékelről szóló Szentírásbeli részt recitáljuk. Mózes II. 30 : 11-11.
Deutsch Gábor
|
|
Módosítás: ( 2013. február 10. vasárnap, 11:20 )
|
|
|
|
16. oldal / 27 |