Ma napja van
Címlap Vallás, imaidők Heti szakasz Korábbi hetiszakaszok

Korábbi hetiszakaszok

E-mail Nyomtatás PDF

2012. december 23 - 29


Fiai gyászolják Jákobot

És élt. ...Mármint Jákob 17 évet Egyiptom földjén. Éveinek száma 147 volt, amikor jelentették Józsefnek, hogy apja beteg.

József bevitte apjához két fiát. Menáset és Efrájimot. Jákob megáldotta a fiakat, de nem születési sorrendben. Nagyobb jövőt jósolva Efrájim nevének, előbb őt, majd idősebb testvérét.

"Az angyal, aki engem megváltott, áldja meg a fiúkat." Ez az áldás forma a szombat esti imába került. A gyermekek megáldásánál gyakran elmondják.

Jákob egész életében szűkszavúnak bizonyult. A halálos ágyán azonban nem fukarkodott a szavakkal. Megeskette Józsefet, hogy ne Egyiptomba temessék el, hanem vigyék a Makpela barlangjába, ahol nyugszik Ábrahám, Izsák, Sára, Rebeka, Lea, és a legenda szerint Ádám és Éva. Szeretett feleségét, Ráchelt az út mentén temette el.

Nem esett az eső, elvihette volna a Makpéla barlangjába, de az Örökkévaló akarta úgy, hogy az út mentén nyugodjon majd, mert lesz idő, amikor a száműzöttek sírja mellett és fohászuk meghallgatásra talál.

Jákobtól származtatják a bölcsek a Smá Jiszraél imát, a Hitvallást.

Megkérdezte az aggastyán 12 fiát, ki követi az ő útját? Mind a 12-n felelték, "Halljad Izrael (Jákob neve) az Örökkévaló az egyetlen" meghatott örömében felelte Jákob "Legyen áldott neve örökké, örökké".

Jákob számba vette fiait, megáldotta őket, de nem felejtette el vétkeiket sem. Reubént méltatlannak találta az elsőszülöttség jogára és kötelességére a Bilha ügy kapcsán - nyoszolyáját szentségtelenítette meg.
Simonnak és Lévinek nem bocsátotta meg a Sekemi vérengzést, amelyet haragból tettek.
Jehudát meleg szavakkal illette. A kormánypálca soha ne távozzon más kezébe. Ez részint megvalósult, mert többnyire Jehuda törzséből származtak a királyok. Egy-egy jellemző mondat illette a törzseket.
Zebulon a tenger embere lesz, valóban kereskedő hajói járták a nagy vizeket. Tóra tanulásra nem maradt ideje. Megteszi helyette Jisszakar, az otthonülő, földjét művelő, nyugalmat kedvelő szakember. Zebulon támogatja tanulását.
Dán jogot szerez a népnek. Bizonyára a nagy erejű bíróról, Sámsonról esett szó. Gád földje határ mentén terült el, védi az országot a támadóktól.
Jiftáh az ügyes katona származott e törzsből.
Ásér boldogot, szerencsét jelent, országrésze boldog és virágzó volt.
Náftáli "kedves beszédet hallat". Jó szónokok váltak az utódokból, ugyanakkor gyorsasága is említést érdemelt. "Termő fa csemetéje" József. Szeretet hangján szól hozzá Jákob.
Benjámin harciasságára utalnak a sorok.

Jákob fiai kapták az áldást, ami azonban a tőlük származó törzseknek is szólt.

József teljesítve atyja akaratát a testvérekkel, nagy sírás közepette kisérték utolsó útjára atyjukat, Jákobot. Egyiptom előkelőségei is velük tartottak.

A népnek elfogyott a pénze. Józsefhez fordultak tanácsért, aki javasolta, a papok kivételével adják el a földet a királynak, a fáraónak. Kedvező százalékot kapnak a föld megműveléséért. Az emberek hálásak voltak, úgy tekintették József az életüket mentette meg.

Később a demagógia szerint fáraó szolgáivá tették Egyiptom földműves népét. József tán érezte a következő rabságot, megeskette fiait, leszármazottait, adják át utódoknak a kérését, ha kivezeti Izrael fiait az Örökkévaló Egyiptom országából, vigyék magukkal földi maradványait és temessék el a Szent Földön.

Józsué, Mózes utóda néhány évszázaddal később teljesítette a kérést, Józsefet Sekemben temették el, ott alussza örök álmát.

Deutsch Gábor

 

Forrás: www.or-zse.hu

Módosítás: ( 2012. december 29. szombat, 23:28 )
 
E-mail Nyomtatás PDF

 

2012. november 25 - december 1

Jelentése: és küldött.


Mármint követeket Ézsauhoz. Ugyanis a Kánaán országába visszatérő Jákob aggódott. Tartott fivére bosszújától. Féltette családját, gyermekeit. Egy bottal indult annak idején Lábán házához, és két részre osztható nagy táborral, sok állattal, gazdagon tért vissza.


Kémei jelentették, hogy Ézsau 400 emberrel közeledik. Háromféleképpen készült Jákob testvére fogadására:
1. Imádkozott a Mindenhatóhoz.
2. Ajándékot küldött, hogy meglágyítsa szívét.
3. Felkészült a harcra.
Ez utóbbit el akarta kerülni, nemcsak félelemből, hanem az is elkeserítette, hogy esetleg vért onthat a háborúskodás során. A magára maradt Jákobbal az éjszaka csendjében tusakodott egy "férfi".

Bölcseink különbözőképpen értelmezik, hogy ki lehetett a titokzatos birkózó. Egyesek szerint Ézsau (Észav) védangyala, mert védangyallal mindenki rendelkezik. Maimonidesz szerint ez egy látomás, a belső én küzdelméről volt szó. Közeledett a hajnal, a földöntúli lény kérte Jákobot, hogy engedje el. Jákob feltételt szabott. Az angyal áldását kérte. Jákob új nevet kap, Izrael, jelentése I…n harcosa. Ez a Héber megjelölés mellett a második név, amellyel népünk, vallásunk elnevezését a Tóra tartalmazza.


Jákob sántított, mert forgó inát megérintette az angyal. (Azóta Izrael fiai nem eszik ezt az int.) Jött Ézsau és serege, de látva a sok gyereket, asszonyt, nem bántotta Jákobot, sőt megölelte, megcsókolta. Jákob megnyugodva folytatta útját, Sekem városába érkezett, megvásárolta a város körüli telepet 100 keszitáért, egy általa kibocsátott új értékes pénzért.


Dina, Lea lánya meglátogatta Sekem lányait. Meglátta őt Hámor fejedelem fia, Seken, és meggyalázta. A két testvér, Simon és Lévi megbosszulta a húgukat ért szégyent. Jákob megdöbbent, később halálos ágyán sem felejtette el a két fiú véres cselekedetét.


Továbbment a tábor, Jákob fiai és családjuk elindultak Bét Él felé. Közeledtek Efrátba, Ráchel szült, de nehéz volt a szülése. A bába vigasztalta, ismét fia lesz.


Elnevezte a gyermeket a haldokló Ráchel Ben Oninak, fájdalom gyermeke. Jákob Benjaminnak szólította legkisebb fiát. Jelentése: öregkorom fia.


Rebeka is meghalt, de ezt csak jelzi az írás, hogy gyászoltak a Sírás tölgyénél. Csendben temették el.


180 éves korában megtért őseihez Izsák. Nagy érdeme, hogy Ábrahám idejében ásott, de utána a filiszteusok által betömött kutakat kiásta, csorbítatlanul továbbította környezetének az egyisten hitet. Úgy áll, "napokkal telten jó öregségben" tért meg őseihez. Élete tartalmas volt, még ha nem is túl sok szó esett róla, de mindig teljesítette kötelességét. Jákob és Ézsau közösen adták meg a végtisztességet.

Deutsch Gábor

Forrás: www.or-zse.hu

Módosítás: ( 2012. december 01. szombat, 19:46 )
 
E-mail Nyomtatás PDF

2012. december 9 - 15

A cím jelentése: idő múltán. Két év telt el, József a börtönben sínylődött. Talán mert embertől, a főpohárnoktól remélte a szabadulást, aki megfeledkezett róla. Az igazság inkább az, hogy a Teremtő forgatókönyve szerint most érkezett el a pillanat, amikor Józsefnek a színre kellett lépni, hogy feladatát teljesítse, az éhségtől fél világot megmentse.

József megfejti a fáraó álmát

A fáraó álmot látott. Hét kövér és hét sovány tehénről, ugyanannyi kövér, illetve vékony és keleti széltől perzselt kalászról. Az udvar tudósai nem tudták megfejteni az álmot. A főpohárnok agya megvilágosodott, eszébe jutott raboskodása idején látott álma, és annak megfejtője, aki helyesen jósolta meg jövőjét. Így a királynak ajánlotta Józsefet, mint álomfejtőt.

Megmosdatták, új ruhába öltöztették az ifjút. 70 lépcső vezetett a királyhoz a legenda szerint, ki mennyi nyelvet ismert, annyi lépcsőfokot tehetett meg. Mivel József 70 nyelvet ismert, megjárta a lépcsőket mind. Megfejtette a rejtélyt. A hét kövér tehén hét bő termő évet jelent, a hét sovány pedig hét szűk esztendőt, amely követi az előző éveket. Fel kell rá készülni. Megoldást is javasolt. A termékeny esztendőkben nagy raktárházakban gyűjtsék a gabona felesleget, hogy legyen eleség az aszályos években.

A fáraónak tetszett az álomfejtés és az indítvány. Elrendelte nagy magtárak építését. Józsefet alkirálynak nevezte ki és megbízta tanácsának megvalósításával. Feleségül Osznátot, Ón papjának lányát adta hozzá, aki a legenda szerint Dinának Sekemtől származó gyermeke volt, akit egy sas csecsemőként elragadott, s a pap házának udvarára ejtette le.

Az éhség Kánaánt is elérte, Jákob hallotta, hogy Egyiptomban kapható gabona. Fiait Egyiptomba küldte élelemért, Benjámint, Ráchel másik fiát maga mellett tartotta. A testvérek megbánták, amit tettek. Egyiptomba tíz különböző kapun léptek be, hátha megtalálják testvérüket. Ez volt az alapja József vádjának, aki kémkedéssel gyanúsította fivéreit. Simont (ő követelte a legerősebben József vesztét) el is fogták, börtönbe vetették. Túsznak tekintve, amíg Benjámint nem hozzák Egyiptomba. József ugyanis tudni akarta, hogy testvérük megvédik-e öccsüket. Ennek kiderítését szolgálták a próbák sorozata. A vásárolt gabona árát visszacsempésztette a fivérek zsákjába, amely cselekedetet baljós jelnek tekintették Jákob fiai. A hozott gabona lassan elfogyott. Kénytelenek voltak Benjámint bevásárló útjukra magukkal vinni. Jákob nagyon aggódott. Jehuda esküvel vállalt felelősséget a legfiatalabb öccséért. József meghatódott, amikor Benjámint meglátta, szívesen fogadta, megvendégelte testvéreit. Benjámin zsákjába ezüst serleget rejtetett el. A kutatásnál megtalálták a "bűnjelet", Jákob fiai magukat ajánlották vádlottként, a büntetést is vállalva, de József ragaszkodott az igazi "bűnös", Benjámin fogva tartásához. Ekkor ... ... de a folytatást a jövő heti szakaszban regéli el a Tóra.

Deutsch Gábor


Forrás: www.or-zse.hu

Módosítás: ( 2012. december 16. vasárnap, 08:31 )
 
E-mail Nyomtatás PDF

2012. december 2 - 8

A cím jelentése: és lakott.
Mármint Jákob Kánaán földjén.
Fia, József, 17 évesen felügyelte Bilha és Zilpa fiait. Rossz híreket hozott apjának fivéreiről. Tehát "mószerolt".
Ezért nem lehetett népszerű testvérei előtt. A feszültséget még fokozta, elmesélt két álmot. Kévéket kötöttek. József kévéje állva maradt, Jákob többi fiainak kévéje leborult előtte. Majd a másik álom. A nap, a hold és tizenegy csillag szintén leborult előtte. Ezen álmot már apja sem hagyta szó nélkül. Elmenjen az anya, aki már nem is él, az apa és testvérei mind, hogy leboruljanak József előtt. Az apa ennek ellenére szerette Józsefet, tarka köntöst csináltatott neki.

A fiúk legeltették a nyájat Seken előtt. E város közelsége szorongó érzést kölcsönzött Jákobnak, ezért utasította Józsefet, hogy nézze meg, nincs-e baj, jól vannak-e a testvérek. József el is ment, de nem találta őket. Egy arra járó ember kérdésére azt felelte: testvéreimet keresem. Ez a mondat kilépve az írás környezetéből, önálló életet élve szállóigévé vált.

Az ember útbaigazította Józsefet, Dotán felé mentek. Amikor a testvérek meglátták az „álmodozót”, összeesküdtek, hogy megölik. Reubén tanácsára megkímélték az életét, de egy gödörbe dobták, amelyben nem volt víz, de lehettek kígyók, skorpiók. Letépték róla a tarka köntöst, bemártották egy kecske vérébe, bizonyítandó, hogy vadállat tépte szét a fiút. Kiáltozására egy arra haladó midjanita kereskedő csoport kihúzta és eladta az izmaelitáknak 20 ezüstért.

Jákob amikor meghallotta József eltünését és megpillantotta a véres kabátot, megszaggatta ruháit. Vígasztalták fiai, lányai, de ő vigasztalhatatlan volt.

A midjaniták eladták Egyiptomba Potifárnak, Fáraó udvari tisztjének.

Közben a Tóra Jehuda és menye Támár történetét meséli el.

Majd folytatódik József regénye. József tehetsége igazolódott, a ház vezetését, az ügyek intézését gazdája rábízta, amit szerencsés kézzel el is látott. A szép ifjú iránt szerelemre lobbant Zulejka, Potifár felesége. Az erkölcsös ifjúnak, a megvetett rabszolgának felemelő lehetett volna a bizonyára szép tekintélyes asszonyság közeledése, de vallásos meggyőződése és gazdája iránti hűség megakadályozta, hogy viszonozza érzelmeit.

A kikosarazott, megbántott úrinő lerántotta József ruháját és erőszakossággal vádolta az ifjút. A férj bár gyanakodott, és ha nem is hitte el a vágyat, de asszonyát megszégyeníteni nem akarta, ezért börtönbe vetette Józsefet. Tehetsége ott is megmutatkozott, a börtön parancsnoka számos feladatot bízott rá.

A börtönbe két miniszter is került. A főpohárnok és a fő sütőmester. A magyarázat szerint az előbbit azzal vádolták, hogy a Fáraónak felszolgált italban legyet találtak. A sütőmester kalácsába pedig faforgács került.

Mindketten álmodtak. Az álom nagyon elkeserítette őket. A pohárnok három szőlőtőről álmodott, ennek jelentése – mondta József a serlegek mesterének – három nap múlva visszahelyez a király állásodba. De ne feledkezz meg rólam, mert ártatlanul kerültem ide. A felmentés magyarázata, hogy egy légy egy pillanat alatt berepülhet a pohárba.

A fő sütőmester is bizakodóan várta álmának a megfejtését. Három kosár süteményről álmodott, amelyet madarak csipkedtek. József ezt is megfejtette, de nem volt benne köszönet. Három nap múlva kivégzik a szerencsétlen főpéket, mert a liszt megszitálása kötelessége lett volna.

A hálás pohárnok megígérte, hogy nem feledkezik meg Józsefről. A biztonság kedvéért csomót is kötött a zsebkendőjére. Mégis megfeledkezett Józsefről és az ígéretéről.

Deutsch Gábor


Forrás: www.or-zse.hu

Módosítás: ( 2012. december 09. vasárnap, 09:32 )
 
E-mail Nyomtatás PDF

Korách

 

Hetiszakaszunk – Korách (4Mózes 16–18.) – a nagy lázadást regisztrálja. Ezúttal nem kenyérért, húsért vagy vízért lázong a nép, hanem egy kiváltságos osztály tagjai, a kohaniták követelnek maguknak még több kiváltságot, még több hatalmat, olyannyira, hogy kétségbevonják Mózes autoritását és uralmának isteni eredetét.

Az eredmény: a lázadókat, a levita Koráchot és társait elnyeli a föld, és a nép megdöbbenten veszi tudomásul, hogy az isteni türelemnek is van határa.

 

Forrás: zsido.com

Módosítás: ( 2012. június 24. vasárnap, 13:35 )
 
18. oldal / 27