Ma napja van
Címlap Vallás, imaidők Heti szakasz Korábbi hetiszakaszok

Korábbi hetiszakaszok

E-mail Nyomtatás PDF


2013. július 28 - augusztus 3

Ezen a héten a Röé heti szakaszát - szidráját - olvassák a zsinagógában. Jelentése: "lásd".

Nézz és láss. Előtted az áldás és az átok, rajtad a választás lehetősége, felelőssége. Vizuálisan két hegyre tekintve látni lehetett annak idején az áldást a Gerizzim hegyére tekintve és az átkot az Ébál hegyére nézve. Pompás és tanulságos jelenet lehetett, amikor bizonyos törzsek elhelyezkedtek az egyik hegyen, mások a másikon, a papok – leviták, kohaniták – a völgyben álltak és sorolták az áldásokat. (Az áment a Gerizzim hegyén lévők mondták.) Majd az átkokat tolmácsolták (az áment ekkor az Ébál hegyén lévőktől hallhatták). Parancs, hogy a pogány kultuszt meg kell semmisíteni, ha belépnek az új országba. De a Teremtő nevét ne érje bántás. Ezért a szent tekercseket, imakönyveket, amelyekben a Mindenható neve szerepel, ha megsérül az írás, nem égetik el, hanem eltemetik vagy genizákba zárják.

A zarándokok a Jeruzsálem templomot keresték fel. Mivel ma központi szentély nincs, az utasítás a zsinagógák látogatására érvényes. Az áldozatokat a Szentély idejében máshol nem volt szabad bemutatni. Mivel nincs szentély (mert lerombolták), nincs áldozat, helyébe lépett az ima.

A vér fogyasztásának tilalma ezen szidrában is olvasható. Felsorolja a hetiszakaszt a második könyv semini szakasza után ismétlésként az ehető állatokat. A négylábúaknál a hasított patájú és a kérődző fogyasztható, a halaknál úszószárny és pikkely szükséges, hogy ehető legyen. A madarak közül az általános elv, ne éljen mocsárban és ne legyen ragadozó. A tiltott madarak hosszú sora szerepel az írásban. Ilyen a strucc, fecske, sirály, karvaly, kuvik, bagoly, pelikán, héja, buvár, gólya (pedig chászida a neve), gém, banka és denevér. A tiszta szárnyas ehető. A Talmud megnevezi az aprójószágok másodlagos jeleit, hártya az ujjak között, sarkantyú, stb. A Tórában harmadszor is le van írva: ne főzd a gödölyét az anyja tejében. Ez a mondat a húsos és tejes ételek elválasztására utal.

A termésből tizedet adtak, a bölcsek meghatározták a tizedek nemét. Volt, amit fölvittek a zarándok ünnepeken Jeruzsálembe, el kellett látni a levitákat, (ők adták adományuk tizedét a kohénoknak) és a szegényeket. A hetedik év a smíta, amikor a földet nem művelték, de ami mégis termett, azt a gazdán kívül a rászorulók is elvihették. A smíta az adósság elengedésének éve is volt. Mivel a szidra a zarándok ünnepeket számba veszi, pészach, svüot, szukot. A diaszpórában a hetiszakasz ezen részét a zarándok ünnep utolsó napján felolvassák.

Pészach: kalászérés és árpaaratás, valamint az Egyiptomból való kivonulás ünnepe, hét napig csak kovásztalan ételeket szabad enni (a diaszpórában nyolc napig).
Sövuot: a hetek ünnepe, az aratás ideje, a Tóra adásának napja.

Szukot: sátrak ünnepe, a betakarításé és emlékezés arra, hogy őseink 40 évig vándoroltak a pusztában, amikor is sátrakban laktak.

Deutsch Gábor

Módosítás: ( 2013. augusztus 04. vasárnap, 20:46 )
 
E-mail Nyomtatás PDF

2013. július 14 - 20


Mózes vizet fakaszt
a kősziklából

Ezen a héten a Váetchánán szidráját - heti szakaszát - olvassák a zsinagógában. Jelentése: "És esdekeltem". Mózes könyörgött az Ö...valóhoz, hogy átkelhessen Jordánon, láthassa a szép országot, az Igéret földjét és bevezethesse oda népét, élhessen ott. A válasz kemény, mivel vétkezett, a Meribáh vizénél, mikor a pörlekedés hevében kétszer sújtott a sziklára, így fakasztott vizet. A Piszga hegy csúcsáról láthatta a szép országot, de nem léphetett földjére. A szidra bővelkedik szép gondolatokban. "Vigyázzatok tehát nagyon magatokra. Az életetekre, az egészségetekre"   ( IV. fej. 15. v.) Bölcseink e mondat alapján alkották meg az egészségvédő szabályokat. "Ismertesd meg azokat (a törvényeket) gyermekeiddel és gyermekeid gyermekeivel" (IV. fej. 9.) Fontos parancsolat a következő nemzedék, a szár ne veszítse el szellemi kapcsolatát a gyökérrel és adja át tapasztalatait gyermekeinek, a virágnak. Ez a kötelességre intés a Devárim könyvében végigvonuló mondanivaló.



A Tízparancsolat egy amszterdami
zsinagógában

E heti szakasz ismétli meg a tíz parancsolatot; nem mindenütt szó szerint, kb. 14 helyen találunk eltérést, kissé magyarázóbb, bővebb, mint a Jitró szidra szövege. Az egyik leglényegesebb eltérés a szombattal kapcsolatos. A második könyvében az "emlékezzél a szombat napjára", e heti szidrában az "őrizd meg a szombat napját" szöveg olvasható. Bölcseink szerint a Szináj hegyénél egyszerre hallották a két szót Izrael gyermekei. Mert mindkét értelmezést meg kell tartani. Emlékezz és szenteld meg a pozitív Micvákat ( parancsolatokat): jelenti a gyertyagyújtást, az imákat, a három lakomát, a boráldást. Az őrizd meg a tiltó rendelkezéseket jelzi pl. a munkavégzés tilalmát, a hordás-vivés tilalmát, a városon kívüli hosszú út, a tűzgyújtás tilalmát. E két megközelítés biztosítja a szombat nyugalmát, a pihenést.

E gazdag szidrában hangzik el a legfontosabb imánkká vált mondatsor, a Semá Jiszráél, a Halljad Izrael és az azt követő Váá háftá az imádkozás parancsa. "Szeresd az Ö...valót, a te Istenedet egész szíveddel, egész lelkeddel és egész erőddel!" Szó szerint utasít minket, hogy ezen igéket naponta kétszer, este és reggel mondjuk el. Egyetlen hely a Tórában, ahol ima kötelezettségről nem utalás, hanem rendelkezés szerepel.

Deutsch Gábor

Forrás: www.or-zse.hu

Módosítás: ( 2013. július 21. vasárnap, 10:41 )
 
E-mail Nyomtatás PDF

2013. július 21 - 27

Jelentése: annak folytán

Sokan úgy fordítják a szót kissé szabadon: annak eredményeképpen. Ha hallgatunk a rendeletekre és teljesítjük azokat, akkor annak eredményeképpen ő is megőrzi a szövetséget, amelyet őseinkkel kötött. A címszó hasonlít az Ákév = sarok szóra. Bölcseink szerint a cipő sarkán lévő kevés piszkot talán észre sem vesszük. De nekünk arra is figyelnünk kell, hogy hiánytalanul, maradéktalanul tegyünk eleget kötelességünknek.

"Azért, hogy éljetek és sokasodjatok és bemenjetek azon országba, amelyet az Örökkévaló megígért nektek". Bölcseink szerint a Gondviselés nemcsak a mannáról és az élelemről gondoskodott, hanem a ruha, a cipő nem kopott el, nem rongyolódott a negyven évi vándorlás során.

"Bevisz téged egy jó országba, patakoknak, forrásoknak, mélyvizeknek országába". Ezután következik a hét kiemelt növény felsorolása. A sorrend is fontos. búza, árpa, szőlő, füge, gránátalma, olajfa, méz országába. (Egyesek szerint a datolyamézről van szó.) ...

"És enni fogsz és jól fogsz lakni és áldani fogod az Örökkévalót". Bölcseink ezen mondatokból következtették, hogy az étkezés előtt és után áldást kell mondani, megköszönve a Teremtőnek, hogy számunkra ételt-italt adott, ellátásunkról gondoskodott. Bráchák (áldások) egész sora fejezi ki hálánkat. Bölcseink szerint napi száz áldást kell elmondani.

Bátorította az Örökkévaló a népet, hogy higgye el, a honfoglalást az ő segítségével meg tudja valósítani. Ezen szakasz közli a mindennapi imánk, a Semá második szakaszát. "És lészen hogyha hallgattatok parancsolataimra, ... és szolgáljátok az Örökkévalót egész szívetekkel és lelketekkel" akkor lesz eső a maga idejében, amennyi szükséges, gabona, must, olaj, egyszóval jó termés. De óvakodni kell, nehogy a bálványoknak hódoljon a nép.

E második részt is a jelekkel zárja, kössétek kezetekre és legyenek homlokkötő gyanánt szemeitek között. (A töfilin imaszíjakról van szó.) Tanítsátok erre gyermekeiteket, ... írd fel azokat a házad ajtófélfáira. Az imaszíjak parancsa négyszer szerepel a Szentírásban. Kétszer a második könyvben, és kétszer az ötödik könyvben.

A Semá harmadik szakasza a rojtokról (a cicitről) már előbb, a negyedik könyv Slách hetiszakaszában kaptunk felvilágosítást. A Semában többször szerepel az utódok nevelésének kérdése. Mire is kell tanítani?
1. Az Istenhitre, mert enélkül nincs erkölcs és emberszeretet,
2. A vallásra, mert anélkül nincs zsidóság, a vallás a megmaradás záloga.
3. A Tórára és a Szent Iratokra. - Őseink cselekedeteire, a próféták, a zsoltárok, példabeszédek tanulságaira.
4. A történelemre, mert a múlt megismerése a jövő záloga
5. A Derech Erecre, a föld útjára, az egymással szembeni viselkedésre, egymás iránti figyelemre. Bölcseink szerint az emberek egymás iránti szeretete felér az embernek a Teremtő iránti szeretetével.
6. I...n nevének megszentelésére, a jótékonysággal, szerénységgel, egymásról való gondoskodással, betegápolással, stb. Ennek ellenkezője az Örökkévaló nevének megszentségtelenítése, a hit megtagadása és az egymással szembeni elítélendő magatartás - pl. becsapás, szándékos megkárosítás.

Deutsch Gábor



Forrás: www.or-zse.hu

Módosítás: ( 2013. július 29. hétfő, 14:31 )
 
E-mail Nyomtatás PDF

2013. június 30 - július 6


A zsidók vonulása a sivatagban

Ezen a héten iker szidrát - két hetiszakaszt - olvasnak a zsinagógában. Mátot-Mászé, jelentése: Törzsek - Vándorlásai. Elindultak és megérkeztek. 42 állomást érintettek, amely felsoroltatik. Ahol örömük volt, ahol gyászuk, ahol énekeltek, és ahol sírtak, ahol hűségesek voltak, és ahol engedetlenek.

Mint az apa, aki térkép előtt elmeséli fiainak közös utazásuk derűs-borús epizódjait, így tárul elénk a 42 helység, ahol őseink jártak vándorlásaik során.

Negyvenszer hangzik el a szó: elindultak és megérkeztek. Kérdés, miért kellett ezt hangsúlyozni, hiszen természetes, hogy indultak, különben nem érkezhettek volna meg. Talán a tanulságot kell kiemelnünk. Indulni kell - célnak kell lenni, amelyet el akarunk érni, meg akarunk tenni. Ha van feladatunk, célunk, akkor azt el is érhetjük.

Az élet egy nagy vándorlás, előre nem sejthető akadályokkal, meglepetésekkel. Ha azonban van feladatunk, akkor érdemes elindulni és remény lehet, hogy meg is érkezünk, teljesítve küldetésünket. Izrael gyermekei a határhoz érkeztek. Megszámolták a törzsek létszámát, a létszám alapján osztották fel az Ígéret földjét. Nagyobb törzsek nagyobb, kisebb törzsek kisebb földdarabot kaptak. A földek helyét sorsolással döntötték el.

Deutsch Gábor

www.or-zse-hu

Módosítás: ( 2013. július 06. szombat, 20:28 )
 
E-mail Nyomtatás PDF

2013. július 7 - 13

Ezen a héten Mózes V. könyvének első heti szakaszát, a Devárimot olvassuk a zsinagógában. Jelentése: Szavak. Nevezik az ötödik könyvet Misné Tórának, a Tan megismétlésének, mert Mózes szózatában a negyven év minden fontos történéseit, tanításait felidézi. A történészek szerint ez a könyv i. előtt 621-ben Josijáhu király uralkodása alatt került elő. A fiatal király az elődei által szégyenletesen elhanyagolt Templomot rendbe kívánta hozni, megtisztítva a fizikai és szellemi mocsoktól. A fal egy mélyedésében tekercset találtak, az elveszettnek hitt Ötödik Könyvet. A meghatódott uralkodó elrendelte a Devárim rendszeres felolvasását. A tartalom személyes visszaemlékezés, számadás. Ezért stílusa emelkedett, költői. Egyes eseményeket pl. a kémek történetét megmagyarázza, pontosabban értelmezi annál, ahogyan az a negyedik könyvben történésszerűen volt leírva.

Ez a szidra a "látomás" szombatján kerül felolvasásra, amely megelőzi az egyik legnagyobb gyásznapunkat, áv hó 9.-ét, héberül Tisó beávot. A "látomás" szó Jesája próféta Háftórájának kezdő szava, héberül cházon.

 

Deutsch Gábor

Forrás: www.or-zse.hu

Módosítás: ( 2013. július 15. hétfő, 07:09 )
 
12. oldal / 27