2012. november 18. vasárnap, 10:31
Wagner Tamás
VÁJÉCÉ
2012. november 18 - 24
És elment = jelentése a címnek. Jákob elhagyta Beér Sebát, mert anyja tartott Ézsau (Észav) haragjától, valamint nem akarta, hogy erkölcstelen kanaita lányt vegyen fia feleségül. Anyja fivéréhez igyekezett, ahol két eladó sorban lévő lány élt. Esteledett. Eljutott egy helyre. A bölcsek szerint a Moria hegyére. És a feje alá egy nagy követ tett. A legenda azt mondja, a kövek vitatkoztak, melyikük kerüljön a vándor feje alá. Csoda történt, az Ö….való 12 követ egy naggyá egyesített. Ez került Jákob feje alá. Ezzel bevezette az esti ima, a Máriv intézményét.
Álmodott. Egy létra állt a földön, csúcsa az égig ért. Angyalok jártak fel- s alá. A magyarázat szerint az őt kísérő angyalok mandátuma csak a határig terjedt, külhoni országba más őrizet vette át a kíséretet. Az Ö…való szólt hozzá, magzatának ígérve a földet, amelyen aludt. És ígérte, visszahozza ebbe az országba, amelyet neki és leszármazottainak adott. Jákob felébredt és az égre nézett. "Milyen félelmetes hely ez. Nem más, mint az I…ten háza és az ég kapuja."
Jákob jó tulajdonságai akkor jelentkeztek látványosan, amikor elhagyta a szülői házat. Megtudjuk, hogy vallásos. A párnául szolgáló nagy követ felállította, olajjal leöntötte, a bölcseink szerint néhányszáz évvel később ott épült fel a Szentély. Erős ember volt. A kútról legördítette azt a záró követ, amelyet előtte egy csapat pásztor távolított el. Hűséges szerelmesként 14 évig szolgált szerelméért, Ráchelért. Hét évet kellett volna, de Lábán becsempészte Ráchel helyett nővérét, Leát a nászszobába. A fiatalok tudták, hogy Lábán nagy gazember, egy jelet meg is beszéltek, hogy a sötétben megismerjék egymást. De Ráchel nem akarta, hogy testvére megszégyenüljön, ezért elárulta Leának a titkot.
Amikor József megszületett, Jákob hazakívánkozott. Lábán fűt-fát ígért, ha marad. Megegyeztek, hogy előbb csíkos, majd megváltoztatva a feltételt, pöttyös vagy foltos jószágok lesznek Jákobé. Csoda is kellett hozzá, de Jákob leleménye és szakértelme is, mert rájött, ha bizonyos élethelyzetben csíkos, pöttyös vagy foltos pálcákat láttat az állatokkal, olyan mintázatok jelennek meg a bőrükön. Így a pásztor nagy vagyonhoz jutott, amely Lábánnak és főleg fiainak nem tetszett. Jákob nem viselte el tekintetüket, megbeszélte a mezőn (mert a falnak is füle van) feleségükkel, hogy megszöknek. Ráchel magához vette apja teráfimjait, hogy szülője ne imádjon bálványokat.
Három nap után Lábán tudomására jutott a szökés, és embereivel veje és családja után eredt. A gyerekekkel, sok állattal menekülő csapatot Lábán fürge lovain seregével utolérte. Éjszaka megjelent Lábán álmában az Ö….való, és figyelmeztette, hogy ne bánjon keményen a szökevényekkel. Lábán eszerint is cselekedett. De a hiányzó terafimjait követelte. Jákob nem tudta, hogy Ráchelnél van, "akinél megtalálod, ne maradjon életben" - kiáltotta indulatosan.
Lábán nem találta meg amit keresett, mert a teve nyergébe tette Ráchel és ráült. De mégis nála volt, lehet, hogy fiatal korában ért halálának Jákob átka volt akaratlan okozója. Lábán megbékült, a kőrakás mellett fogadtak, hogy nem törnek egymásra. A szökevények folytatták útjukat. Leát nem kedvelte Jákob, ezért kárpótlásul hat fiat szült: Reubént, Simont, Lévit, Jehúdát, Jiszákárt, Zebulont. Egy lányát jegyzi a Szentírás: Dinát.
Ráchel két fiút szült, Józsefet és Benjámint. Bilchától (Ráchel szolgálója) Dán és Náftáli született, Zilpától (Lea szolgálója) Gád és Aser.
Deutsch Gábor
Forrás: www.or-zse.hu
|
Módosítás: ( 2012. november 25. vasárnap, 18:18 )
|
2012. november 10. szombat, 21:00
Wagner Tamás
2012. november 11 - 17
A szó jelentése: nemzetség. Ábrahám nemzette Izsákot. Izsák 40 éves volt, amikor feleségül vette a nála sokkal fiatalabb Rebekát. Az arameus Bétuel lányát, Lábán húgát. Izsák atyjának a Cádiknak (igaznak) nevelése szerint élt. Rebeka dicséretére legyen mondva, környezete és főleg fivére gonoszsága őt nem befolyásolta. Húsz év eltelt, Rebekának nem született gyermeke. Talán mert fiatalon ment férjhez, de az is igaz, hogy Leán kívül ősanyáink meddőségét csak saját és férjeik buzgó imája nyomán szüntette meg az Ö…való. Rebeka viselős lett. A gyermekek tusakodtak a méhében. Sém (Noé fia) iskolájához fordultak tanácsért, ahol a következő választ kapták. "Két nemzet van a te méhedben és két nép válik szét belsődből. Az egyik erősebb lesz a másik népnél, az idősebb szolgálja a fiatalabbat. Megszülettek a fiak. Az első olyan volt, mint egy szőrös köpönyeg. Megjelenése nyomán elnevezték Ézsaunak (Észavnak). Jákob fogta ikertestvérének sarkát, innen nyerte nevét (Ákév = sarok). Mikor felcseperedtek Észav erdőkerülő ügyes vadász lett, a természet embere, Jákob otthonülő, könyvet olvasó, aki gyakran látogatta Sém és Éber iskoláját. Izsák jobban szerette Észavot, Rebeka pedig Jákobot.
|
Ábrahám sírja Hebronban
|
|
Meghalt Ábrahám, a gyász jeléül ilyenkor szokás kerek ételt fogyasztani (mert végtelen a fájdalom). Ezért főzött Jákob lencsefőzeléket. Ézsau nem osztozott a gyászban. Versenyt vadászott Nimróddal, a híres-hírhedt vadásszal. A viadaltól elcsigázva, fáradtan tért haza, Jákobtól kért egy tál lencsét. Jákob ismerte az elsőszülött kötelességét, úgy látta, a feladatnak fivére nem felel meg. Ezért az étel áraként elsőszülöttségének átruházását kérte tőle. "Ime immár a halál elé megyek, mire nekem az elsőszülöttség?" – mondta lemondóan Észav.
|
Rembrandt: Jákob tusakodása az angyallal |
|
Nyilván arra gondolt, hogy mint vadász, minden nap szembenéz a veszedelemmel. A Tóra szavai szerint így vetette meg Észav az elsőszülöttséget. Izsák szemei elhomályosultak, a legenda szerint az angyalok könnyeitől, amelyet akkor hullattak, amikor Ábrahámot próbára tette a Teremtő és megkötözött fiát feláldozni készült. Úgy gondolta, végrendelkeznie kell. Megáldani akarta az őt nagyon tisztelő kedvenc gyermekét, Észavot. A fia gyakran hozott vadpecsenyét az apjának. Izsák kérte, hozzon számára enni-inni és meg fogja áldani. Ráhagyja ami az elsőszülöttnek jár. Észav nem szólt arról, hogy eladta jussát testvérének. Rebeka hallotta ezen szavakat, úgy látta, veszélyben van a jóslat azon része "az idősebb szolgálja majd a fiatalabbat", ezért tanácsolta, vagy inkább utasította Jákobot, hogy vegye fel bátyja díszruháit, ő elkészíti az étket, takarja el sima karját szőrös ruhával és így nyerje el az atyai áldást. Rebeka nem kisebbíteni akarta Észavot, hanem a szerinte méltóbb Jákobnak juttatni a megillető áldást. Jákob habozott. Mit tegyen? Anyjának engedelmeskednie kellett. A legendák szerint angyalok támogatták az útján. Izsák gyanakodott. A hang Jákobé, de a kéz Észavé. Evett-ivott és megáldotta Jákobot. "Adjon neked az I…n az ég harmatából, a föld kövérségéből bőségesen gabonát, és bort." Alig ment ki Jákob a sátorból, Észav tért meg útjáról. Kezében az elejtett vadból készült étel. Izsák megrémült. Ki járt akkor nála? "Eljött testvéred és ravaszsággal elvette a te áldásodat." Ézsau (Észav) sírt. Könnyeit komolyan kell venni. "Kétszer bánt velem álnokul, nem hiába fondorkodó a neve – kiáltotta – elvette elsőszülöttségemet, és most az áldást is." Ekkor értette meg Izsák, hogy Észav eladta az elsőszülöttségét. Ézsau meggyűlölte Jákobot, halálra szánta. De apja iránti tiszteletből amíg Izsák élt, nem akarta bántani. Rebeka tanácsára részint azért: ne kanaita lányt vegyen el Jákob és távol legyen haraggal teli testvérétől, útra készült. Lábánhoz, anyja fivéréhez Páddám Áránba távozott. Izsák nem vonta vissza az áldást, sőt most már teljesen önszántából megismételte azt. "És adja neked Ábrahám áldását, neked és ivadékaidnak, hogy elfoglaljad az országot, ahol tartózkodtál, amelyet I...ten Ábrahámnak adott."
Deutsch Gábor
Forrás: www.or-zse.hu
Módosítás: ( 2012. november 18. vasárnap, 10:40 )
2012. október 28. vasárnap, 14:01
Wagner Tamás
2012. október 28 - november 3
Ezen a héten a Vájéra hetiszakaszt - szidrát - olvassák a zsinagógában. Jelentése: "És megjelent" az Örökkévaló, Mámré terebintusainál, mikor a nap a legmelegebben sütött.
|
Körülmetélő pajzs / Afrika /
|
|
A szidra kezdő sorai egy nagyon fontos fogalommal ismertetnek meg minket, a Derech Ereccel. (A föld útja, a zsidó etika). Ezen szabályok szó szerint nem szerepelnek a Tórában, de szellemében igen. Bölcseink szerint a Derech Erec az egyetlen, amely megelőzi a Tórát. Megelőzi kronológiailag, hiszen a tanulságokat többek között Ábrahám cselekedeteiből eredeztetjük. De megelőzi tartalmilag is, mert az ember és ember közötti magatartás az ember és I.ten tiszteletével azonos. Embertelen magatartású egyén nem lehet kedves a Teremtő szemében. Vegyük a példákat részletesen: Ábrahám Mamré (Ábrahám társa, barátja) terebentusánál pihen. Megjelent neki az Ö..való. A circumcisió után a harmadik nap a legnehezebb, tehát a Teremtő beteget látogatott. Tanulság: a beteget meg kell látogatni, közvetlen hozzátartozót azonnal, rokont, barátot három nap után. "Amikor a nap a legmelegebben sütött". Tapintatból a Teremtő nagy meleget bocsátott a földre, hogy ne zavarják a beteget. De látta, hogy Ábrahámnak oly öröm a vendéglátás, hogy feltűnt három férfi (már tudjuk, hogy angyalok). Ábrahám eléjük sietett. Tanulság: a vendéget szívesen kell látni. Ábrahám kenyeret ígért nekik. Nézzük meg, mit is tett a vendégek elé. Süttetett Sárával lepényt. Vágott borjút, hozott tejet, vajat, túrót. Valószínűleg ez utóbbit adták először, hogy oltsa szomjukat és a kásrut szabályainak is megfeleljen. "Ők ettek". Az angyalok ettek? Mímelték az evést. Tanulság: az embernek tiszteletben kell tartani a helyi szokásokat. Érdeklődtek Sára felől. Tanulság: a család tagjai iránt tanácsos érdeklődni. A három angyalnak három különböző feladata volt. Az egyik közölte, Sárának egy esztendő után gyermeke lesz. Sára a hírt kétkedve fogadta. A másiknak Szodoma megbüntetése, a harmadiknak Lót megmentése. Ábrahám irgalomból alkudott. Ha tíz igaz ember lett volna Szodomában, a város nem pusztul el. De nem találtak ott mást, csak Lótot. Szodomának, Gomorának fő bűne az idegenek sanyargatása volt. A két angyalt (a harmadik már teljesítette küldetését) Lót szívesen fogadta, sátrába vezette. Szodoma gonosz lakói kiadatásukat követelték. Már az ajtót akarták betörni, de vakságban lett részük a betolakodóknak. Így az ajtót nem találták. Lót egész családja megmenekülhetett volna, de csak felesége és hajadon lányai mentek vele, mert vejei tréfának fogták fel a város pusztulásának bejelentését. Az Ö…való utasításának teljesítésével sem késlekedni nem szabad, sem visszanézni. Látni, hogyan pusztul el a város. Lót felesége visszapillantott, sóbálvánnyá merevedett. Ábrahám kora reggel lenézett Szodoma és Gomora fölé, látta, hogy felszállt a föld füstje, mint egy égő kemence füstje. Fohász tört fel lelkéből. Idézet a kommentárokból: A bölcsek szerint ekkor vezette be a reggeli imát. Ábrahám és családja Kadés és Sur között Gerárba tartózkodott, itt is a király, Abimelek udvarába került Sára. Ez Ábrahám számára a kilencedik megpróbáltatás. Az Ö…való megjelent a király álmában, és közölte, hogy Sára felesége Ábrahámnak, ne nyúljon hozzá. Abimelek felelősségre vonta Ábrahámot, hogy ezt nem közölte vele. Gazdagon ellátta és elbocsátotta. Az Ö…való megemlékezett Sáráról, fia született, Ichak (Izsák), a rossz nyelvek szerint Gerár királyától származott a fiú. De Izsák mintha fiatalabb testvére volna, annyira hasonlított apjára. Így a pletykának nem lehetett alapja. Sára az örökséget féltve, elkergeti Hágárt és Ismaelt. Az Ö…való megmentette őket, és megígérte, hogy nagy nemzet válik Ismaelből. A legnagyobb próbatétel. Az Ö…való felszólította Ábrahámot, hogy vigye fiát, Izsákot a Moria hegyére, és áldozza fel. Izsák, Ábrahám öreg napjainak ajándéka, akire várt, akiért imádkozott. De mégsem késlekedett, hogy a parancsot teljesítse. Megkötözte fiát, (akéda), de egy angyal elütötte Ábrahám kezéből a kést. Egy kost tett a bokorba "a kos szarva fennakadt a bozótban". A kos szarvát minden Ros Hásánákor megfújjuk, ez a sófár. Jelezve, az Örökkévalónak nem kedves az emberáldozat, sőt egyenesen utálatos. Nyomatékkal akarta közölni, hogy a Moloch kultusz, amikor gyermeket áldoztak fel a pogányok, halálos vétek. Hasonlót elkövetni tilos. Ros Hásáná első napján felolvassák Izsák születését, Hágár elűzését és Ismael megmenekülését. Háftorának Hanna történetét, Sámuel születését. Második napján Izsákot megkötözik, de mint láttuk, megmenekült, Háftóra Ráchel siratja gyermekeit, akiket száműztek hazájukból. Ezért Ros Hasánát az anyák és fiak napjának is szoktuk nevezni.
Deutsch Gábor
Forrás: www.or-zse.hu
Módosítás: ( 2012. november 04. vasárnap, 14:54 )
2012. szeptember 08. szombat, 20:13
Wagner Tamás
NICÁVIM
2012. szeptember 9 - 15
" felharsan a sófár..."
A héten a zsinagógákban felolvasott hetiszakasz címe: Nicávim, jelentése:itt állok. Közelednek az ünnepek, a reggeli imánál felharsan a sófár, a kos szarvából készült kürt. Az Újév előtti héten recitáljuk ezt a hetiszakaszt. Mózes halála napján maga elé gyűjti népét, nemcsak azokat, akik akkor éltek, hanem azokat, akik már eltávoztak és azokat is akik születni fognak. Tehát minket is! A mi lelkünk is ott sorakozott Mózes előtt. "Azzal, aki itt van, itt állva velünk ma, az Örökkévaló színe előtt, és azzal is, aki nincs itt ma velünk". Figyelmeztet Mózes, hogy igéi betarthatók, a földön találhatók, akarat kekll megtartásukhoz és akkor választjuk az életet.
Deutsch Gábor
Forrás: www.or-zse.hu
Módosítás: ( 2012. szeptember 15. szombat, 21:56 )
2012. október 21. vasárnap, 08:20
Wagner Tamás
2012. október 21 - 27
Ezen a héten a Lech-löchá hetiszakaszát olvassák a zsinagógákban. Jelentése "Menj el".
|
Lót és lányai - német festő, XIII. század
|
|
Ábrám (Ávrám)- a későbbi Ábrahám - történetét 75 éves korától ismerteti a hetiszakasz. Ennyi idős, amikor az egyisten hit ismerője és propagálója az Ö…valótól azt az utasítást kapja, hagyja el a bálványimádó szülőföldjét, és menjen abba az országba, amelyet mutat neki. Elindul Háránból Ábrám és felesége Száráj, a későbbi Sára, valamint testvérének fia Lót, és velük tartottak rabszolgáik, magukkal vitték vagyonukat is. Idézet a kommentárokból: A magyarázatok szerint tíz próbatétel érte Ábrahámot élete során. 1. Nimród király tüzes kemencébe dobta. Ez a Tórában nem szerepel. A legenda szerint Ábrám apja Teráh, bálvány készítő szobrász volt, aki egyszer a fiúra bízta üzletét. Ő egy nagy kalapáccsal összetörte az összes bálványt, csak a legnagyobbat hagyta épen. Apja kétségbeesetten kérdezte, mi történt. Ábrahám azt felelte, valami ételen összevesztek az "istenek" a legnagyobb mindet legyőzte. Teráh dühöngött, ő készítette a bálványokat, tudja, hogy kőből vannak. Látod - felelte Ábrám - tudod, hogy lelketlen kő, mégis hiszel benne? Ábrám cselekedetét megtudta Nimród, a király, és tüzes kemencébe vetette. De a tüzifa kivirágzott, és mint egy ligetből, mosolyogva sétált ki a kemencéből Ábrám. 2. Hárámból idegen országba kellett költöznie, Kánaánba. 3. Kánaán országában éhínség dúlt, ezért Egyiptomba vándorolt. Ábrám kérte unokatestvérét - feleségét - hogy húgának szólíthassa, nehogy az erkölcstelen és léha fáraó udvarába kerüljön és őt megöljék.
|
Az Eufrátesz folyó most
|
|
4. Száráj mégis a fáraó háremébe került, az Ö…való megóvta Száráj becsületét, a fáraó gazdagon megjutalmazta Ábrámot. Száráj mellé egy szolgálótól származó lányát, Hágárt adta. Felszólította Ábrámot, háza népével hagyja el Egyiptomot. Lót és Ábrám szolgái összevesztek a legelőkön. Elhatározták, elválnak útjaik. Lót Szodoma gazdag mezőit választotta, de Szodoma gonosz, vendéggyűlölő lakóiról volt híres. 5. Kitört az első világháború, amelynek során unokatestvére, Lót fogságba esett. Jelentették Ábrámnak az Ivrinek (hébernek a szó jelentése: túlparti), mert Ábrám az Eufrátesz másik oldaláról érkezett. Sereget toborzott és kiszabadította rokonát. 6. Ábrám utódainak ígéri a Teremtő Kánaánt, de látomásában látja népe szenvedését Egyiptom országában, látja a szétszórattatást, a Gálutot. 7. Mivel tíz évi házasság után is magtalan Száráj, beküldi hozzá szolgálóját, Hágárt, aki viselős lesz. Száráj keményen bánik a lánnyal, és az megszökik. Hágár fiút szül, Ismáelt. 8. Ábrámot a Teremtő körülmetélésre szólitja fel, ez a záloga annak, leszármazottai annyian legyenek, mint égen a csillag. Ábrám 99 éves volt, amikor körülmetélte magát, egy H-betűvel gazdagodott a neve. H az Örökkévaló szinonímája. Új neve az Ábrahám lett, sokaság atyja. Száráj neve ezentúl Sára lett, jelentése: fejedelmi nő. A körülmetélés héber neve brit, szövetség.
Deutsch Gábor
Forrrás: www.or-zse.hu
Módosítás: ( 2012. október 28. vasárnap, 14:07 )
|
|