Ma napja van
Címlap Hírek/Események Hírek Steve Jobs - brit főrabbi
E-mail Nyomtatás PDF

Steve Jobs egy önző társadalmat segített felépíteni – állítja a brit főrabbi


Sokan felkapták a fejüket Lord Jonathan Sacks, brit főrabbi szavai hallatán, aki az Apple cég nemrég elhunyt főnökét ostorozta. Az iPhone megálmodójáról azt mondta, hogy egy önző fogyasztói kultúra felépítéséhez járult hozzá, ami csak boldogtalanságot hozott az embereknek.


Az Apple csúcstermékét, az iPad-et egyenesen Mózes kőtábláihoz hasonlította – természetesen csak annyiban, amennyiben az is az imádat tárgya. A reklámok – mondta a rabbi – örökké arra emlékeztetik a vásárlókat, hogy mi nincs nekik, és nem arra, hogy hálásak legyenek azért, ami van. „Az a kultúra, amelyben az emberek csak magukkal törődnek, nem maradhat fenn sokáig” – szögezte le. A hit és a családdal töltött idő a valódi boldogság forrása.

ipadstevejobs.jpg

E véleményével a főrabbi nem mondott újat, hiszen brit vallási vezetők nem egyszer bírálták már a politikusokat és a bankokat a növekvő társadalmi különbségek miatt. Ám eleddig még nem fordult elő, hogy mindezért egyetlen embert marasztaljanak el. Steve Jobs, az Apple megalapítója és főnöke ez év októberében halt meg, ami mély megrendülést okozott világszerte.

A rabbi szavai a királynő fogadásán hangzottak el, ahol a különböző felekezetek képviselői voltak jelen. „Az emberek más értékek után vágynak, mint amit a fogyasztói társadalom kínál. A fogyasztói értékek mentén nem lehet nagyon sokáig élni. A fogyasztói társadalom felé Steve Jobs nyitotta meg az utat, aki két táblával jött le a hegyről: ezek voltak az iPad 1 és az iPad 2. Ezért élünk most iPod, iPhone, iTune kultúrában. Örökké i, i, i. (i = én.) Ott, ahol örökké az ’I’ van az emberek látómezejében, nem érezzük nagyon jól magunkat. Mire tanít a fogyasztói etika? Örökké arra emlékeztet, hogy mid nincsen, ahelyett hogy megköszönnéd Istennek mindazt, amid van. A fogyasztói társadalom örökös reklámjai, rafinált csábításai nyomán, ha valaki kap egy iPhone-t, de nem a legújabb típust, akkor boldogtalan lesz. Így a fogyasztói társadalom minden eddiginél leghatékonyabb terjeszti a boldogtalanságot.

jonathansacks_1.jpg
Rabbi Jonathan Sacks

Erre a társadalomra a hit világa az igazi válasz, amit a zsidók a Sabat világának hívnak. Ilyenkor nem lehet vásárolni, pénzt költeni, ilyenkor csak a valóban fontos dolgokkal lehet törődni, mint amilyen a család. Ha nem térünk vissza ezekhez az értékekhez, gyerekeinket és unokáinkat csak egyre boldogtalanabbá fogjuk tenni – mondta a főrabbi, a Telegraph c. lap beszámolója szerint.

A nyilatkozat keltette megütközés nyomán a főrabbi irodája közleményt adott ki. E szerint „a főrabbi nem kívánta bírálni Steve Jobs személyét, vagy az Apple cég hozzájárulását a 21. századi technikai haladáshoz. Csodálója mind a kettőnek és maga is napi rendszerességgel használja az iPhone és az iPad készülékeket. A főrabbi csupán a túlzásba vitt fogyasztás veszélyeire kívánt rámutatni.

Forrás: mazsihisz.hu

Módosítás: ( 2011. november 27. vasárnap, 17:34 )