"Színkenyér" *
|
Mózes harmadik könyve. A címszó jelentése: … és szólott. Így nevezik a könyvet, ezen kívül Leviticiusnak (a papok könyvének), sőt tartalma alapján a tisztaságok könyvének is. Mivel a gyerekek tiszták, ezért sok helyen a Biblia ismertetését ezzel a könyvvel kezdik. Milyen tisztaságokról van szó? Az imák elődjéről, az áldozatokról, az ehető illetve tiszta állatokról, a családi élet tisztaságáról és a fizikai tisztaságok, illetve fertőző betegségekről, ami az elmondottak ellentéte. Közben beszélünk jótékonyságról és szociális kérdésekről. A könyv első szidrái a kohénok által bemutatott áldozatokról szól. Maimonidesz leírt egy elképzelt beszélgetést az Ö…való és Mózes között. Eszerint tudomásul veszik, hogy az áldozás egyidős az emberrel. Betiltani ezért nem érdemes, de korlátozni kell helyét, kizárni az addig szokásos emberáldozatot, és meghatározni azon tiszta állatokat, amelyek áldozatra alkalmasak. Ilyen a juhfélék (bárány, birka, kecske), a tulokfélék (szarvasmarha, őz), a madarak közül a galamb, gerlice, tehát olyan állatok, amelyek másokat nem üldöznek, de őket a ragadozók igen. Csak a mesében fordul elő, hogy a bárány üldözi a farkast, a fordítottja azonban gyakori. Égő áldozatnak, hibátlan hímet lehetett áldozni. Hála-békeáldozatnak szintén hibátlan, de nőstény is lehetett. A hibátlanság általános követelmény volt. Kevéssé módosabb ember madarat vagy éppen lisztáldozatot mutatott be. A lisztet olajjal keverték, sót tettek hozzá, mert az tartós, így a szövetség jele. A keleti népeknél a barátság szimbólumának tekintették. Manapság asztalainknál a megkezdett kenyeret most is sóba mártjuk. A só és a kovásztalan, amely nem romlik, szemben a mézzel és a kovászossal. Ez utóbbiakat kerülték a Szentélyben. Ha az ide tartozó prófétai részeket olvassuk, úgy tűnik, ők ellenezték az áldozást. Így nem igaz. Csak nem akarták, hogy a szertartás mészárlássá degradálódjon. Ahogy az ima áhítat nélkül olyan, mint a test lélek nélkül, úgy az áldozat például a vétek áldozat, megbánás nélkül semmit nem ér. Ne gondolja azt egy gazdag ember, hogy tehet bármi gazságot, aztán áldoz mondjuk száz állatot és így a dolog el van intézve. E tévedés ellen emelték fel a hangjukat a próféták. Az áldozást ima is kísérte, a leviták kórusa a grádicsokon zsoltárokat zengtek, nagyzenekari kísérettel. Számos zsoltár a lámnácéách szóval kezdődik, ami ajánlás a karmesternek. Két oltárt helyeztek el. Egyiket az udvarban, rézzel borítva, amely soha el nem égett. Bár ezen hajtották végre az áldozást. A benti arany oltáron a fűszerek keverékét füstölték el, kellemes illatú az Ö…valónak. Elmondottuk, hogy az Ö…való korlátozta, mit lehet áldozni és a helyet is. A pusztában a pusztai Hajlék volt a színtere. A jeruzsálemi templom felépítése előtt voltak ideiglenes megjelölt helyek. Például: Siló. A salamoni szentély felépítése után máshol áldozni nem lehetett, i.u. 70-ben a Szentély elpusztult, azóta nincs és nem is lehet a Messiás eljöveteléig áldozat bemutatás. Az imák léptek a helyébe.
Deutsch Gábor
|