Az ómerszámlálásról
Áldott vagy Te, Örökkévaló Istenünk, Világ Alkotója, aki megszenteltél bennünket parancsolataiddal, s elrendelted az omer számlálását.
Hét héten keresztül minden este felhangzik az áldás szava. Ezzel áldjuk meg. s köszöntjük a biblikus eredetű ómert.
A tórái elrendelést a talmudi kor tapasztalaton alapuló gondolatvilága érzékletesebbé teszi, megvilágítja, illusztrálja.
Az ókor embere — akinek életében a bibliai parancs mindennapi gyakorlat volt — hálatelt szívvel fordult az Alkotóhoz örömének idején, amikor fáradságos keze munkájának eredményeként végig tekintett a dús termést hozó árpatáblán.
A hála megnyilvánulásaként az első kévét a Szentélyben mutatták be.
A mai — közösségeinkben erősen gyökerező — vallási szokásnak, az ómerszámlálásnak ez a mezőgazdasági és vallástörténeti alapja.
Mönochausz traktátusa „(65 p., a lap) vibrálóan érdekes világa elénk tárja az ómer learatása- nak korhű formáját, egyéni módját.
Rész Din küldöttei — mezőgazdasági szakemberek, s a vallás törvényeinek ismerői — ünnep előestéjén közösen kimentek a büszkén lengő árpatáblákra.
Nagy tapasztalattal, ügyes kézzel a magtól duzzadó termést kiegyenesítették, s kalászfonatú kévéket formáltak belőlük.
Az alapos, szakértelmet kívánó munkának célja az előkészítés volt. A mezővárosok lakói odaáramlottak és szemtanúi lehettek az érdekes párbeszédnek:
arató: Testvéreim! Eljött az aratás ideje?
nép: Igen! Igen!
arató: Ilyen sarlóval, s ebbe az edénybe ?
nép: Igen! Igen!
Ezután aprólékos részletek, a munka fázisainak hű leírása.
Mind-mind érzékeltetik az esemény mozzanatait, jelentőségét, s korábban vitatott egyértelműségét.
Ez az ómer eredete.
A középkorban, s a késői századokban a Szefira napjai gyásszá váltak a zsidóüldözések szomorú évfordulójaként.
Az ómer fontossága és történeti súlya érződik az aggáda mondanivalójában a Bész Hámikdossal összefüggésben.
Két fogalom, melyet érdekes formába ötvöz a talmudi gondolatvilág.
„Csodás események történtek őseinkkel a Szentély idején:
Nem vetélt el asszony.
Nem volt tisztátalanság a főpapon Jaum Hakippurim napján.
Nem oltotta el soha égi eső a magasságok felé törő áldozati lángot.
Nem találtak alkalmatlan részt az ómeráldozatban."
Lág báomerről
1. A napról, amely a Bár Kochbá szabadsáharc idejében a "győzelem" emlékét jelezte.
2. Hátám Szofér z.c.l. szerint e napon hullott a manna is.
3. A legenda szerint az ókori bölcs Simon Bár Jochái LÁG BÁOMER napján hunyt el, de halála előtt felfedte a Kábbála titkait
|