"Egy dicső nemzetkép érdekében" - Randolph L. Braham történész, holokausztkutató
Öt évtizedes munkássága elismeréseként Randolph L. Braham október közepén a budapesti Holokauszt Emlékközpontban átvette a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét, és felavatta a róla elnevezett Tékát és Információs Központot. A magyarországi holokauszt legismertebb kutatója exkluzív interjút adott a Narancsnak.
Magyar Narancs: Előadásai során éppúgy, mint a tanulmányaiban visszatérően a magyar történeti emlékezet és a holokauszttal való szembenézés hiányosságaira hívja fel a figyelmet. Miért?
Randolph L. Braham: Magyarország más kelet-közép-európai országokhoz hasonlóan  elmulasztotta vállalni annak a felelősségét, ami zsidó közösségeivel történt  1944-ben. Ehelyett csak arra történtek próbálkozások, hogy minden felelősséget a  német nácikra, illetve a Szálasi-korszak magyar nyilasaira hárítsanak. Ez persze  nem változtat a tényen, hogy a magyarországi zsidók elhurcolására és  megsemmisítésére 1944 márciusa és júliusa között - Horthy Miklós kormányzása és  a Sztójay-kormány alatt - került sor. Nagyon sok magyar a szíve mélyén sajnálja  és szégyelli, ami történt. Többségük - egy dicső, tisztességes és becsületes  nemzetkép megőrzése érdekében - mégis szükségét érzi, hogy bagatellizálja Horthy  szerepét, és felmentse őt a felelőssége alól. A magyaroknak igenis nyíltan és  őszintén szembesíteniük kell magukat saját történelmükkel. Anélkül, hogy  tudatában lennének és megértenék azt, mi történt ebben az országban 1918 és  1945, és főként 1944 márciusa és júliusa között, a most felnövő generációk nem  lesznek képesek egy valóban szabad, demokratikus államot alkotni. Nem lehet  demokratikus társadalmat építeni hazug alapokon. Szembesülni kell a  történelemmel, de - és ez nagyon fontos - mindenféle bűntudat nélkül.  Hangsúlyozni kell: a bűn és a bűntudat mindig egyéni, sohasem kollektív. A  gyilkosok gyermekei ártatlanok. 
MN: Hasonló jellegű traumákkal más  európai országoknak is meg kellett küzdeniük. Felfedezhető olyan egyetemes  motívum, amely mindenhol torzítja a nemzetek történeti emlékezetét? 
RLB:  Egyetlen ideológiai eszmeáramlat létezik, amely máig képes hatást gyakorolni,  embereket és nemzeteket irányítani, s amely hatalmasabb, mint bármely másik: ez  a nacionalizmus. A nacionalizmus a 17. században, röviddel a harmincéves háború  után született meg, és a francia forradalom alatt, illetve utána élte legfőbb  virágzását; túlélte a 20. század két gyilkos "izmusát", a nácizmust és a  kommunizmust is. Máig a nacionalizmus gyakorolja a legnagyobb befolyást  emberekre és politikusokra. Követői - tudatában vannak, vagy sem - maguk is  önkéntelenül csatlakoznak azokhoz, akik szándékosan törekszenek a történelem  szégyenfoltjainak az eltüntetésére. Nem lehet elégszer megdöbbenni azon, hogy a  XX. században épp a keresztény Európában történt meg az, hogy a származásuk  miatt egymás mögé felsorakoztattak és iparszerű módon és méretekben legyilkoltak  embereket. 
Egyáltalán nem aggaszt a szélsőségesek, a holokauszttagadók vagy  az azt meghamisítani igyekvők jelenléte: ők idővel így is, úgy is a történelem  szemétdombján végzik. A többséget képviselő, mérsékeltnek mutatkozó politikusok  aggasztanak inkább, akik szívük mélyén pontosan tudják, mit tettek elődeik a  magyarországi zsidósággal - mégsem hajlandóak nyíltan és bátran vállalni a  magyar állam szerepét a zsidók elleni hadjáratban, és ekként hallgatásukkal  mossák tisztára a magyar történelem fekete napjait. Ezt a fajta szemhunyást  szemlélteti részben Magyarország nemrég elfogadott új Alkotmánya is, melynek  preambuluma szerint Magyarországot 1944 márciusa és 1990 májusa között  megfosztották önrendelkezésétől. Ez a fogalmazás mintegy elválasztja, mondhatni  feloldozza sokak szemében a magyarságot több százezer zsidó futószalagon történt  legyilkolásának terhe alól. Ettől még a tény tény marad: a magyar állam  felügyelete alatt működő hatósági szerveken, tehát a csendőrségen és a  rendőrségen túl közhivatalnokok, civilek, sőt önkéntesek is segédkeztek mintegy  440 ezer honfitársuk három-négy hónap alatt történt elhurcolásában, és ezáltal  Auschwitzban és más német koncentrációs táborokban történő legyilkolásában.  
MN: Magyarországon nehezíti, szinte ellehetetleníti az őszinte  szembenézést, hogy a nácizmust azonnal a kommunista elnyomás évtizedei  követték. 
RLB: Sok magyar nacionalista annak hangsúlyozásával próbálja  oldani magában ezeket a feszültségeket, hogy a nem zsidó magyarok is szenvedtek  a kommunista rezsim alatt, mely ráadásul - ellentétben a náci megszállással -  nem csupán néhány hónapig, hanem évtizedekig tartott. Mintegy önkéntelenül is  azt sugallják maguknak, hogy a történelmi felelősség kérdése a magyarországi  zsidóság és a többségi társadalom között valamiképp "kiegyenlítődött". A zsidók  a náciktól szenvedtek, a magyarok többsége a kommunizmus alatt - mondják. Az  összehasonlítási kényszernek megágyaz az a szélsőséges nacionalista képzet, mely  magát a kommunizmust is a zsidósággal azonosítja. Ezt a teóriát sokuk szerint  alátámasztja, hogy a Kun-rezsim és a Rákosi-rezsim vezetői között számos zsidó  származású bolsevik is helyet kapott. Többségüket azonban néhány év elteltével  eltávolították a Kommunista Párt vezetéséből. Nemcsak itt, mindenhol. De tudni  kell, hogy a Kommunista Pártban tisztséghez jutók nem vallották magukat  zsidónak, miközben a zsidókat vallási identitásuk miatt éppúgy üldözték, mint  burzsoá rétegekkel azonosított üzletorientált szakmáik miatt is. Az is  dokumentált tény, hogy létezett kommunista antiszemitizmus. Köztudott, hogy maga  Sztálin is antiszemita volt. 
A náci összeomlást követően rengeteg zsidó hitt  abban, hogy az új szocialista éra elhozza a valódi felszabadulást és az  antiszemitizmus végét. De a zsidóság rövid úton elhagyta ezen illúzióit, köztük  azok is, akik részévé váltak a Kommunista Pártnak. A sztálinista éra a  holokauszt kérdését tudatosan süllyesztette el a történelem orwelli fekete  lyukában. Senki nem beszélt róla. A zsidóknak címzett kommunista üzenet  nagyjából így szólt: felejtsétek el az ellopott vagyonaitokat, szenvedéseiteket,  felejtsétek el halott szüleiteket - építsünk közösen egy új, boldog szocialista  rendszert. 
MN: Miként történhetett meg, hogy a magyar holokausztra alig  valamivel a tengelyhatalmak végső bukása előtt került sor - akkor, amikor a  Harmadik Birodalom bukása már biztos volt? 
RLB: Ha úgy szól a kérdés,  hogy kik voltak inkább felelősek, a magyarok vagy a németek, azt mondanám: a  németek 51 százalékban felelősek, mert ha nem szállták volna meg az országot,  Magyarország "csak" 60-65 ezer zsidót veszített volna, több százezren  megmenekülnek. Ám 49 százalékban a magyarok a felelősek. Bármi lett volna is a  németek szándéka, abban a történelmi pillanatban már nem tudták volna  teljesíteni ördögi tervüket a magyar kormány egyes, Horthy által alkotmányosan  kinevezett képviselőinek lelkes támogatása nélkül, akik a magyar állam hatósági  erőit az egyébként meglehetősen szerény létszámú - alig valamivel több mint  százfős - Eichmann-Sonderkommando rendelkezésére bocsátották. Amikor a  deportálást koordináló Adolf Eichmann és csapata bevonult Magyarországra, nem  lehettek biztosak benne, hogy a magyar államvezetés engedni fogja a zsidók  elhurcolását. Eleinte attól féltek, hogy Horthy követi a román tábornagy, Ion  Antonescu példáját, és a zsidókérdést belügyként kezeli majd. A németek tudták,  hogy a román diktátor volt a felelős közel 300 ezer román és ukrán zsidónak a  világháború első két éve alatt történt meggyilkolásáért. Tudták azt is, hogy  Antonescu 1942 szeptemberében - négy hónappal Sztálingrád előtt -  visszautasította a "végső megoldást". Azzal, hogy Antonescu belügyként kezelte a  zsidókérdést, megmentette az óromán és a dél-erdélyi, többségében magyar ajkú  zsidóság nagy részét. Amikor Eichmann bevonult Magyarországra, sokan már a nácik  közül is tudták, hogy a tengelyhatalmak elvesztik a világháborút. Épp emiatt  döntöttek úgy, hogy a zsidók ellen vívott háborút viszont mindenképp győzelemre  viszik. 
MN: Tanulmányaiban rendre a magyar holokauszt különleges voltára  mint az "elkerülhető holokausztra" hívja fel a figyelmet. Miben különbözött a  magyar holokauszt más európai országok zsidó közösségeinek elhurcolásától és  meggyilkolásától? 
RLB: A későbbi veszteségek tükrében állítható, hogy a  magyar zsidó közösségek a világháború első négy és fél évét viszonylag "szerény"  veszteségekkel élték túl. Az 1942-es újvidéki vérengzés során, illetve a  Kamenyec-Podolszkijban és Ukrajna más vidékein meghalt vagy legyilkolt,  nagyjából 42-45 ezer munkaszolgálatossal együtt 1944 márciusáig hozzávetőleg 60  ezer magyar, a Kárpát-medencében élő zsidó veszett oda. 1944 tavaszán a két  bécsi döntéssel viszszacsatolt országrész lakosságával együtt 800 ezres volt a  magyar zsidó közösség, és köztük volt mintegy 100 ezer kitért, illetve  keresztény, a faji törvények szerint zsidónak minősülő honpolgár is. Négy és fél  évvel a háború kezdete után ez volt a legnagyobb, a leginkább "érintetlenül"  hagyott zsidó közösség Európában. 
Mint azt sok helyen hangsúlyoztam, a német  megszállás szükségességének mindenekelőtt stratégiai okai voltak. Németország  tudta, hogy a magyarok 1943 közepétől szerettek volna minél jobb feltételek  biztosítása mellett kilépni a szövetségből, és nem engedhette meg magának, hogy  Magyarország Olaszországéhoz hasonló útra lépjen. Amint ezt a stratégiai döntést  meghozták, a németek szempontjából a zsidókérdés végleges megoldása "logikus"  lépésnek tetszett. De erre esélyük sem lett volna a magyar hatóságok aktív,  lelkes, mondhatnám, önfeledt segítsége nélkül. Több oka van annak, amiért én  Magyarországra mint a legvitatottabb holokauszt-fejezetre utalok. Egyrészt ez  volt az európai holokauszt legkíméletlenebbül és leggyorsabban végrehajtott  pusztítása. A németeknek nagyjából négy-öt év kellett ahhoz, hogy "megoldják" a  zsidókérdést Lengyelországban, ezt Magyarországon az akkori államvezetés teljes  támogatása mellett négy hónap alatt végezték el. 
MN: Több helyen utal  arra, hogy a magyar zsidó közösségek oly mértékben asszimilálódtak a magyar  társadalomba, hogy még csak nem is sejtették, mi vár rájuk. 
RLB: Az 1848  utáni évtizedekben a magyarországi zsidó közösség nem csupán asszimilálódott,  hanem valódi hazafiként kötődött a magyar ügyhöz. Hasonlóan erős jelenség talán  csak Németországban volt megfigyelhető. Ignotus Pál mondta valahol: a magyar  zsidók helyenként magyarabbak voltak a magyaroknál is. Igazi patrióták voltak -  olyannyira, hogy az itt élő többi nemzetiség, a románok, szlovákok, horvátok  gyűlölték őket emiatt. A magyar zsidó közösségek vezetői szinte mind a "zsidó  aranykorszak", az 1867-es kiegyezés utáni évtizedek alatt születtek, akkor  nőttek fel. Még a német megszállás előtti hónapban is teljesen meg voltak  győződve arról, hogy a kormányon lévő konzervatív arisztokráciához fűződő több  évtizedes kapcsolataik megvédik a magyarországi zsidóságot azoktól a  szenvedésektől, amelyekről előbb Újvidékről, Kárpátaljáról, később a  lengyelországi és németországi hírekből értesültek. A "zsidó aranykorszak" alatt  a zsidó hit magyarjai biztosították azt a vékonyka politikai többséget a  kormányzó magyar arisztokráciának, amely lehetővé tette számára, hogy megőrizze  politikai hatalmát - egyebek mellett más nemzetiségek politikai képviseleteivel  szemben. 
MN: Gyanútlanságuk az első világháborút övező antiszemitizmus  fényében mégis hihetetlennek tetszik, elég csak az 1920-as numerus claususra és  a további zsidótörvényekre gondolni. 
RLB: Hogy érthető legyen a zsidók  patriotizmusa, mondok egy példát. Több nemzetközi zsidó szervezet, például a  Francia Izraeliták Közössége a Népszövetség elé citálta a numerus clausust,  mondván, hogy sérti a trianoni békeszerződés, illetve a nemzetközi szervezet  alapelveit. Az itteni zsidók - mint Vázsonyi Vilmos (1917-18-ban a harmadik  Wekerle-kormány minisztere - R. P. D.) és mások is - e kezdeményezést azzal  utasították el, hogy ez magyar belügy, és szükségtelen külföldi erőknek  beavatkozniuk a magyar politikába. A belpolitikai problémák alkotmányos  megoldásának fontosságáról beszéltek, és hazafiságukra jellemző, hogy a zsidó  vezetők érvei között szerepelt az is: ők nem hajlandóak azon fórum elé járulni,  amely ilyen brutális veszteségeket okozott Magyarországnak a trianoni  békeszerződés elfogadásával. Később - részben emiatt - a magyar zsidóságot csak  az egyetemes zsidóság "kiszáradt ágaként" emlegették. 
MN: Az 1942-es  újvidéki mészárlás után sem érezték magukat veszélyben? 
RLB: A zsidó  közösségek vezetői biztosak voltak abban, hogy ami másutt történik, nálunk nem  következhet be - és ennek nem is volt realitása 1942 és 1944 között, a  Kállay-kormány alatt. Kállay vagy épp Bethlen - Horthyhoz hasonlóan -  "civilizált antiszemita" volt: nem szerették a zsidókat, de maguktól eszükbe sem  jutott volna élni a tömegmészárlás módszereivel. Kállay folyamatosan  visszautasította a németek követeléseit a "végső megoldásra". A zsidók hitét  táplálta egyebek mellett az is, hogy a Kállay-kormány 1943 végén bíróság elé  állíttatta azokat a magas rangú kormányzati tisztviselőket, akiket felelősség  terhelt az újvidéki tömegmészárlásért. 
A zsidó vezetők mind itt, mind  Szlovákiában azt hitték, hogy olyan emberek, mint Adolf Eichmann és Dieter  Wisliceny (az SS századosa, a szlovák és a magyar deportálások másik fő  szervezője - R. P. D.) megvesztegetésével el tudják halasztani vagy akár  megelőzni a deportálást. Nem is gondoltak arra, hogy mind Eichmannt, mind  Wislicenyt egyenesen a Harmadik Birodalom központjából vezényelték ide, és  szigorú utasításokat kellett végrehajtaniuk. Hitler jóváhagyta, Himmler pedig  közvetítette Eichmannéknak azt az üzenetet, mely szerint tárgyalhatnak a zsidó  vezetőkkel, de csak három cél érdekében. Egy: szerezzenek annyi pénzt a gazdag  zsidóktól, amennyit csak lehet. Kettő: hitessék el velük, hogy a tárgyalások  eredményeként megmenekülhetnek. Három: a tárgyalások során tereljék el  figyelmüket egy, a varsói gettólázadáshoz hasonló felkelés lehetőségéről. A  zsidó vezetők egyik pillanatról a másikra védtelenné és eszköztelenné váltak: a  megszállás napjától kezdve ugyanis az addig kormányzati pozícióban lévő maréknyi  konzervatív-arisztokrata szövetségesüket is letartóztatták a Gestapo emberei.  
A magyar zsidó tömegek vakságában szerepet játszott, hogy noha vezetőik már  ismerhették az auschwitzi jegyzőkönyvet, nekik nem volt tudomásuk az  Auschwitzban és más koncentrációs táborokban zajló tömeggyilkosságokról.  Teljesen kifosztották és gettókba zárták őket. A legtöbb európai országban  található gettók városok közelében, külső kerületeikben épültek. Magyarországon  többnyire városoktól távol eső, elhagyott téglagyárakat, raktárépületeket tömtek  tele zsidókkal, de voltak helyek - mint például az én gyermekkorom városa, az  észak-erdélyi Dés közelében -, ahol egyszerűen a szabad ég alatt, egy erdőben  kerítették körbe a gettó területét. Így aztán 1944. május 15-én, amikor az első  deportáló vonat megérkezett, hogy elszállítsa a zsidókat, közülük sokan  boldogan, a "felszabadulás" reményében szálltak fel a vagonokba. Biztosak voltak  benne, hogy ennél rosszabb már úgysem jöhet. 
MN: Eichmann 1960-as  elfogását követően azt mondta: "Egyes esetekben embereimet megrázta a magyar  rendőrség embertelensége." Mivel magyarázható a magyar hatóságok különösen  kíméletlen fellépése 1944 tavaszán és nyarán? 
RLB: 1944-ben a  nyilaskeresztesek, a szélsőjobboldal térnyerése nem a semmiből történt; a két  évtizedes, szisztematikus antiszemita propaganda terméke volt. Az 1919-es  ellenforradalom után és a Horthy-éra alatt az antiszemitizmus egyre erősebben,  egyre koncentráltabban volt jelen mind a kultúrában, mind az oktatásban, és  szerves részévé vált a politikai ethosznak is. A zsidótörvények elfogadásával  kezdődően a magyarok többségét szisztematikusan mérgezték az antiszemitizmussal,  és a már korábban létező antijudaista propagandát a nácik rasszista elemekkel  egészítették ki. Való igaz, amikor Eichmann a csapatával bevonult, "kellemes"  meglepetésként érte az a buzgóság, elhivatottság és gyorsaság, amellyel a  Sztójay-kormány egyes - mind Horthy által, alkotmányos módon kinevezett -  operatív vezetői végrehajtották az "Endlösung" parancsait. Sietniük kellett,  tudták, hogy a szovjetek hamarosan elérik a román határt. Október 15-ig mindezt  a központi kormány igazgatta, megvalósítását pedig a hivatásos állami szervek  állami politika alapján hajtották végre. Törvénnyé emelték a zsidók kirablását -  így sokakat az is motivált a zsidók elhurcolásában, hogy rátegyék a kezüket a  tehetős zsidó üzletemberek gyáraira, vállalataira. A helyi SS-t is motiválta a  zsidó vagyon megszerzése. 
MN: A Horthy Miklós szerepének rehabilitálására  vagy relativizálására irányuló kísérletek érvei között gyakran szerepel, hogy  végső soron ő állította le a deportálásokat 1944 júliusában. 
RLB: A  klessheimi kastélyban folytatott tárgyalásuk során Horthy voltaképp megegyezett  Hitlerrel 300 ezer zsidó "munkás" átadásáról. A zsidó vezetők ezt természetesen  nem tudhatták, miként azt sem, hogy a kormányzó vállalta azt is: a továbbiakban  nem szól bele a zsidókat érintő kérdésekbe. A deportálások júliusi leállítására  több különböző ok miatt került sor. Horthyra erősödő nyomás nehezedett a pápa,  Roosevelt amerikai elnök és Gusztáv svéd király részéről is. Az antináci magyar  vezetők és politikusok is egyre hangosabban tiltakoztak. És nem utolsósorban  erre ösztökélte Horthyt az egyre fenyegetőbbé váló katonai helyzet is: a szovjet  csapatok már Romániában voltak, a nyugati szövetségesek már megvetették a  lábukat Franciaországban, Budapestet pedig július elején súlyos légi csapások  érték, hogy csak néhány példát említsek. Horthy minden valószínűség szerint arra  a következtetésre jutott, hogy a tengelyhatalmak elvesztették a háborút. De a  vidéki zsidóság majdnem teljes kiirtása nem a Szálasi-, hanem a Horthy-korszak  alatt történt meg! A nyilasok közül valóban sokan együttműködtek a hatalommal a  Horthy-éra alatt és előtt is: előkészítették a terepet az antiszemita akciókhoz,  de a zsidók elkülönítése, megbélyegzése, összegyűjtése, kifosztása és  deportálása, majd későbbi elgázosítása, elégetése a Horthy-korszak alatt  történt. Edmund Veesenmayer, aki a birodalom nagykövete és teljhatalmú  magyarországi megbízottja volt a magyar holokauszt idején, tanúskodott az Endre-  Baky-Jaross-perben. Többek között azt mondta: "Horthy ugyanaz az államfő, aki  egyik oldalról megmutatta erejét azzal, hogy július elején képes volt leállítani  a deportálásokat, ám ezen erejével - ha igazán akarta volna - már az elején  megállíthatta, meg is előzhette volna a deportálásokat." 
MN: Lát még  esélyt arra, hogy Magyarország szembesítse magát ezekkel a történelmi tényekkel?  Ez a kérdés a kommunista diktatúra alatt a szőnyeg alá volt söpörve - szemben a  nyugat-európai demokráciákkal, ahol a demokratikus intézményrendszer kifejlődése  mintegy kikényszerítette e folyamatokat. 
RLB: Semmiképp nem szeretném  kommentálni a magyar politika jelen helyzetét. De azt elmondhatom, és ezt  őszintén gondolom, hogy Antall József és kormánya még szembesíthette volna az  országot 1944-gyel, nyíltan és őszintén, ahogy a németek tették Adenauer alatt.  Antall a holokausztról azt mondta: ha feltétlenül erről kell beszélnünk, ki kell  emelnünk az igaz magyarok küzdelmeit, és bemutatni, hogy mit tettek egyes  magyarok a zsidók megmentése érdekében. Ezt az attitűdöt Antall gyakorlatilag  hivatalos álláspontként kezelte. Én ezt nem tudtam másként értékelni, mint hogy  antikommunizmusuk által vezérelve még a holokauszt megítélésében is átütött a  nacionalizmusuk. Fontos beszélnünk az "igaz keresztényekről", mert a fiatal  generációnak meg kell mutatni, hogy voltak igazi hősök. De ezek a kivételesen  bátor emberek kevesen voltak. És nem lehet kárhoztatni azokat, akik ezt nem  cselekedték meg, mert nagyon szigorú törvények tiltották a zsidók segítését és  bújtatását. De az is tény, hogy "igazak" főleg 1944. október 15-től, a  Szálasi-korszak kezdetével, Budapesten akadtak - előtte sajnos még kevesebben  voltak. A nyilas korszak Budapestjén már valamivel könnyebb volt bújtatni a  zsidókat, ugyanez a kis falvak közösségeiben, különösen 1944 nyarán szinte  kivitelezhetetlen volt. Megtévesztő, ha állandóan az "igazak" bátorságát  hangsúlyozzuk, de ezeket a bátor cselekedeteket nem a holokauszt kontextusán  belül értékeljük. Szerepük túlhangsúlyozása eltereli a figyelmet a zsidók ellen  elkövetett borzalmakról.
Névjegy
1922-ben született Bukarestben, röviddel  ezután szüleivel visszaköltözött az erdélyi Désre. Az erdélyi kisvárost a  második bécsi döntéssel visszacsatolták Magyarországhoz, az ott élő zsidó  kolónia legtöbb tagját pedig - köztük Braham szüleit, testvéreit és rokonait -  deportálták és megölték. 1944-ben Ukrajnában volt munkaszolgálatos, ám több  társával együtt megszökött. 1945-ben szovjet hadifogságba esett, de egy zsidó  elhárítótiszt segítségével innen is sikerült kiszabadulnia. Magyarország és  Ausztria érintésével érte el Németország amerikai megszállás alatt álló  területeit, ahol aztán az ENSZ Segélyezési és Rehabilitációs Hivatala és a Joint  alkalmazta. 
1948 elejétől él az Egyesült Államokban, kutatói munkásságát a  kelet-európai régióban lezajlott - elsősorban is a magyar - holokauszt  kutatásának szentelte. Legkevesebb hatvan könyvet és több száz tanulmányt  publikált. Főműve, A népirtás politikája először 1981-ben angolul, hét  évvel később - A magyar holocaust címen - magyarul is megjelent. Ezen  bővített, átdolgozott, közel másfél ezer oldalas művét 1994-ben angolul, három  évvel később magyarul újra publikálta - e munka a magyar holokauszt legalaposabb  és legjelentősebb történetírói áttekintése. Egyedülálló kutatói munkásságát  példázza a 2007-ben kiadott A magyarországi holokauszt földrajzi  enciklopédiája és a tavaly óta elérhető A magyarországi holokauszt  bibliográfiája is. 
1995-ben Göncz Árpád köztársasági elnök a Magyar  Köztársaság Érdemrend tisztikeresztjével tüntette ki. A New York-i Egyetem  professor emeritusa és a New York-i Rosenthal Intézet igazgatója. Utóbbi és a  szintén New York-i J. and O. Winter Fund vezetőjeként az elmúlt években több  tucat magyar diáknak biztosított lehetőséget kutatásaikhoz.
Rényi Pál Dániel
Forrás: Magyar Narancs
| < Előző | Következő > | 
|---|
 Hírek/Események
 Hírek/Események 

