2011. november 14. hétfő, 00:35 Wagner Tamás
Nyomtatás

 

 

Chanukka

 



hanuka.jpgChanukka héber szó, annyit jelent: felavatás. Kiszlév hó 25-től Tévész hó 2-ig tart. A Makkabeusok győzelmének emlékére iktatták az ünnepek közé. Aszír-görög uralom Palesztinában nemcsak politikai elnyomás volt, megszüntette a vallási és szellemi életet is. Ez ellen tört ki felkelés és szabadságharc. Juda Makkabi és serege 165-ben győzelmet arat a szírek felett. A meggyalázott Szentélyt felavatják. Ezt örökíti meg a Chanukka, az egyetlen Biblia-utáni ünnep.



 

A hellenizmus befolyásától megszabadult zsidóság az anyaországban szellemileg is újjáéled. Másolni kezdik a bibliai és Biblián kívüli iratokat. A Holt-tenger parti barlangok nagyszámú tekercse összefügghet ezzel. Ugyanakkor az arameus szövegű könyveket héberre fordítják.

Az ünnepet a palesztinai törvényhozók a diaszpórában is meg akarták honosítani. Levelet intéztek erről pl. az egyiptomi zsidósághoz. A Makkabeusok 11. könyve szerint megülték "a nyolc napot örömmel, mint a Sátrak ünnepét'. Ünnepi csokorral kezükben tették. Az ünnep neve: "A Sátrak és a Fény ünnepe" (1: 18.). A fény fellobbantása is a Szukkot ünnepéről kerülhetett át. Ezen az ünnepen volt ugyanis a vízöntés szertartása (szimchát bét hásóévá), amelyen fáklyákat gyújtottak a Templom udvarán.

A hagyományos irodalom nem őrizte meg a történelmi eseményeket, csupán egy csodának az emlékét. Amikor a makkabeusok bevonultak a Szentélybe, csak egy korsónyi olajat találtak. Ez egy napra lett volna elegendő. Csoda történt, és nyolc napig tartott ki. Ezért nyolc napon át gyújtanak gyertyákat. mécseket növekedő vagy csökkenő sorrendben. A chanukkai lámpás, a Menóra nyolcágú, hogy ne legyen azonos a Szentélyével, amelyik hét ágú volt.

A Makkabeusok II. könyve bemutatja ez Antiochus Epiphanes idején mártíromságot szenvedett anyát és hét fiát, akik egymást biztatva utasították el a zsarnok bálványimádásra felszólító parancsát és vállalták a halált. Valószínűleg Antióchiában, az üldöző uralma színhelyén végezték ki őket.

A IV. században sírjuk fölött az egykori zsinagóga helyén - keresztény bazilika emelkedik. Most már makkabeusoknak nevezik őket. Aranyszájú Szent János dicsoíti emléküket. Csakhamar másutt is - Keleten és Nyugaton-a keresztény egyház szentjeiként tartják őket számon. Ambrosius milánói püspök 388-ban említi, hogy némely papok zsoltárokat énekelve vonulnak a makkabeus szentek ünnepére.

A makkabeusok bazilikáját a VI. században egy földrengés romba dönti. Az anya és hét fia koporsóját Konstantinápolyba viszik, ahonnan nemsokára - 1. Pelagius pápa alatt Rómában helyezik el a San Pietro in Vincolibazilikában,amelyben Michelangelo Mózese is látható. A kopt egyház december 25-ét szenteli emléküknek. Ebben a zsidó rítus hatása érvényesül. A makkabeusok győzelmének első napját a makkabeus vértanúk napjává tettek.
Az ünnep kedvelt játéka a trenderli (pörgettyű).

A trendelihez hasonló játékot már a görög és római gyerekek is ismerték. A rómaiaknál turbo volt a neve. Sardinia szigetén karácsony estéken játszanak pörgettyűvel. Négy lapján ezek a betűk szerepelnek: T-utte (egész), P-one (tégy be), M-esu (fele) és N-udda (semmi). Németországban újévkor játszanak vele. Betűi: G-anz, S-tell ein, H-alb, N-ichts. Világos, hogy innen vették át a zsidók. A trendeli ólomból, fából, csontból vagy ezüstből készült. Naményi Ernő mutatott be néhányat a Magyar Zsidó Múzeum és Friedmann Ignác gyűjteményéből.

FORRÁS: mazsihisz.hu

Módosítás: ( 2012. január 03. kedd, 17:43 )